• Leverandører
  •  

Innkjøpermiljøet (I): Slik håndterer vi LOA §5?

Anbud365: Innkjøpermiljøet (I) Slik håndterer vi LOA §5Fagsjef samfunnsansvar Grete Teigset Solli, Helse Sør-Øst og innkjøpssjef Jacob M. Landsvik, Universitetet i Oslo (UiO) kommenterer utfordringer knyttet til LOA §5. De to er begge medlemmer av Anbud365s kommentatorkorps.

Skriv ut artikkelen

I LOA §5 står det: «Disse oppdragsgiverne skal også ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser der det er en risiko for brudd på slike rettigheter.» Hvordan i all verden møter man dette kravet? Anbud365 inviterte sitt kommentarkorps til å komme med synspunkter – her følger noen av innspillene.

Lovformuleringen førte til et hjertesukk fra ett av medlemmene i kommentatorkorpset til Anbud365: «Jeg blir litt matt over at en setning i loven som ikke sier noe om nivået på disse rutinene eller når i anskaffelsesprosessen rutinene skal være på plass, medfører at sånne som meg må finne det pragmatiske kompromisset.»

Anbud365 sendte ballen videre til de øvrige i kommentatorkorpset vårt, og her er noen av reaksjonene:

Fagsjef samfunnsansvar Grete Teigset Solli, Helse Sør-Øst:

Lovkravet bør ikke skremme noen. For oss i Helse Sør-Øst og for våre leverandører vil ikke det skjerpede lovkravet bety noe. Våre leverandører er blitt satt krav til og fulgt opp siden 2010. Det er viktig å være klar over at vår oppfølging i stor grad er å ta opp temaet på kontraktsmøter og oppfølgingsmøter og be om tilbakemelding og dokumentasjon på hvordan leverandøren jobber. Dette burde være overkommelig for de fleste offentlige innkjøpere. Vi har i mindre grad initiert oppfølging helt ute på fabrikk i lavkostland, men gjør dette når risikoanalyser tilsier at dette er nødvendig. Her samarbeider vi med de andre helseregionene og også med svenske län for spare ressurser. Det er ressurseffektivt også for leverandøren. Å ha rutiner for å se til at produktene dine er produsert under anstendige forhold bør være åpenbart viktig for enhver seriøs leverandør og da vil ikke det nye lovkravet være vanskelig å imøtekomme. Etter å ha jobbet med å sette etiske krav og følge opp dette de siste 7-8 årene uten å se at så mange andre offentlige innkjøpere har fulgt etter (med noen hederlige unntak!), blir det interessant å se om et lovkrav får effekt. Første gangen det blir prøvd rettslig om leverandør har rutiner på plass, gleder jeg meg til å følge!

Innkjøpssjef Jacob M. Landsvik, Universitetet i Oslo (UiO):

UiO er med på et samarbeidet med Oslo kommune. Her har vi tilgang til rapporter som har blitt bestilt på rammeavtalen av andre oppdragsgivere også. Det er ikke lett å spå hvor terskelen vil ligge, men jeg tror nøkkelen her er samarbeid mellom offentlige oppdragsgivere.  For øvrig er det noen interessante bemerkninger på denne siden fra Advokatfirmaet Hjort: https://www.hjort.no/nytt-anskaffelsesregelverk-har-du-kontroll-pa-menneskerettighetssituasjonen-i-leverandorkjeden

Hva som er «egnede rutiner» kunne nok ha vært ønskelig å få presisert nærmere av lovgiver, men inntil det kommer noe praksis på tolkningen av lovens § 5 er det i alle fall nyttig å identifisere hva som er risikoanskaffelser. Her har Difi en del veiledning.

Ellers er det viktig å fastholde prinsippet om proporsjonalitet. Krav og kriterier skal alltid tilpasses anskaffelsens gjenstand.

 

Be the first to comment

on "Innkjøpermiljøet (I): Slik håndterer vi LOA §5?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*