Påsketanker om digitale anskaffelsesverktøy

Anbud365: Påsketanker om et byks fremover for bruk av digitale anskaffelsesverktøyMed noen ord om muligheter for økt fart i digitaliseringen av offentlige anskaffelser etter covid-19, ønsker Anbud365 alle sine lesere, samarbeidspartnere og annonsører en riktig god påske. På denne plass er vi tilbake om to uker, men på reportasjeplass tilbyr vi lesestoff i påskeukens hverdager. Og vi er tilbake med mye spennende og aktuelt rett over påske.

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) Offentlige innkjøpere er på vei til å bli strateger. Hyllevarer, rutinekjøp, enkle enkeltkjøp etc. tar den digitale verden seg av – fra start til mål. Da gjenstår de strategisk viktige kjøp for virksomheten i tillegg til å administrere virksomhetens anskaffelsesstrategi. Ikke der ennå? Nei, det er et stykke frem, men det kan tenkes at påsken og koronakrisen sammen kan bidra til et byks i den retning. Hjemmekontor og spennende nye teknologier er stikkord.

Situasjonen som COVID-19 har skapt, får vi regne med er relativt kortvarig. Gradvis kommer hverdagen tilbake. Spørsmålet mange stiller seg, er om den blir lik den vi la bak oss da viruset gjorde sin entre. Vi vet like lite som alle andre, men én ting er sikkert: Gjennom beskjeden om sosial avstand og etablering av hjemmekontor er digitale verktøy kommet i sentrum for utførelsen av arbeidsoppgaver. Det gir muligheter.

Vi kopler disse erfaringene sammen med målet om å heldigitalisere offentlige anskaffelsesprosesser. Her hjemme er innkjøpsmiljøene langt kommet når det gjelder digitaliseringen, selv om det nok er noe som står igjen her og der. I unntakstilstanden har formodentlig også en lang rekke ledere i offentlige virksomheter vært nødt til å sitte hjemme og kommunisere via pc, Iphone e.l. Da tror vi at de underveis oppdager ett og annet av muligheter ved bruk av slike verktøy – som de kanskje ikke fant det nødvendig å finne ut av under normale tilstander. Både effektive og fornuftige løsninger. Gir det mer forståelse i ledersjiktet for innkjøpsmiljøenes behov for å investere i digitale løsninger?

Når en form for hverdag melder seg tilbake bør nok dette testes ut, antar vi.

Kommunikasjon med brukerne

Kommunikasjonen med brukerne forut for en anskaffelse foregår gjerne i form av fysiske møter. Gjennom unntakstilstanden har man – i den grad ikke alle anskaffelsesprosesser er satt på hold – måttet gjennomføre slik forberedelser uten å møtes fysisk. Heldigvis finnes mange muligheter for å få til slike møter elektronisk. Det er nok de som har testet ut slike disse ukene. Kan erfaringene være noe å ta med seg når det igjen blir noe som minner om hverdag?

Allerede er det forsøkt med digitaliserte møter med markedet forut for anskaffelsene. Det gikk strålende, skal vi tro erfaringene. Dialogkonferanser organisert på den måten er effektivt, folk slipper å reise, det samlede tidsforbruket blir redusert og potensielle leverandører som holder til et stykke unna konferanselokalene, kan delta fra der de er.

For oppdragsgivere som forutsetter leveranser til områder som er spredt omkring i landet, er det liten tvil om at denne typen markedsdialog har noe for seg.

Utfordring – og «nye Doffin»

Dette er eksempler på erfaringer som kan bidra til å videreutvikle mulighetene. Og det er her nettopp muligheter for kompetente og innovative miljøer til å utvikle metoder og løsninger som er skreddersydd for behov som beskrevet – og andre, tilsvarende.

Et viktig poeng i denne sammenheng er å nevne at Doffin står foran en oppgradering. Det som har vært en kunngjøringskanal nå i om lag 20 år, skal bli en plattform med mange flere nyttige funksjoner. Det blir et digitalt kompetansesenter, der man kan finne en lang rekke informasjoner til nytte for dem som beveger seg i det offentlige markedet.

Kan det her ligge en spennende utfordring for de som leverer digitale verktøy til bruk hos leverandører og offentlige innkjøpere?

Ute i Europa

Blant EU-kommisjonens mange nettsteder finnes en som gir halvårige oversikter over status for utbredelse av digitale verktøy i medlemslandene. Det er en omfattende jobb å hente inn de nødvendige informasjonene, så man må være en smule kritisk når man ser tabellene som settes opp.

I vår sammenheng her er «Emerging Technologies» i forbindelse med offentlige anskaffelser den mest spennende tabellen. Opplysningene stammer fra 2019, men vi ser at f.eks. Østerrike har bl.a. tatt i bruk blockchain, AI og robotprosessering. Det gjelder også Nederland, som i tillegg benytter seg av virtuell og utvidet virkelighet (VR/AR). Luxembourg fremstår også som avansert – der er også Internet of Things og 3D-printing i bildet. Imidlertid melder dette lille landet at robotprosessering ennå ikke er aktuelt hos dem.

3D-printing er det bare Luxembourg av alle medlemslandene som driver med – med Internet of Things får de selskap av Nederland og Romania.  I våre naboland opererer både Danmark, Sverige og Finland med avansert analyseteknologi, Finland og Sverige også med robotprosessering. AI er også inne i arbeidet med offentlige anskaffelser i Sverige.

Nye, kommende muligheter

Denne gjennomgangen er overfladisk og summarisk, men bygger på en oversikt på en EU-nettside. Budskapet er ikke formidling av detaljer om det enkelte lands gjøren og laden mht digitale verktøy, enn si en form for konkurranse om hvem som er best i klassen. Vi ønsker å peke på at Europa er i full gang med å ta i bruk avansert, til dels ny teknologi for å effektivisere offentlige anskaffelser og legge til rette for at kvaliteten i tilbud og konkurransegrunnlag blir bedre. Noe å tenke på, kanskje studere nærmere …

Nå står påsken for døren. Den blir for mange annerledes, det blir mye tid til å tenke, gruble, undersøke, lese etc. Alt sammen utmerket forberedelse til en tid som en gang kommer tilbake i en eller annen form. Norge er langt kommet i å ta i bruk digitaliserte verktøy i offentlige anskaffelser, men ikke i mål. Det blir vi neppe hverken heller eller forhåpentligvis, for dette dreier seg om en «slektning» av en øvelse for rifleskyttere som heter «løpende hjort».

God påske!

Bli den første til å kommentere på "Påsketanker om digitale anskaffelsesverktøy"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.