Motsetter seg forsøksprogram med tre OPS-prosjekter

Anbud365: Motsetter seg forsøksprogram med tre OPS-prosjekterKonkurrensverket, her ved fungerende generaldirektör, Karin Lunning, fører i marken motforestillinger mot et utredningsforslag om OPS-forsøk (foto: Konkurrensverket).

Konkurrensverket i Sverige sier nei til forslaget om å sette i gang tre OPS-prosjekter (offentlig-privat samarbeid) på vei og bane. Det hefter altfor mange forutsetninger til noe slikt, heter det, og ingen av disse forutsetningene går trolig «i boks». Til nød kan man prøve ett og ett prosjekt, ifølge høringsuttalelsen fra de svenske konkurransemyndighetene.

Konkurransemyndighetene sier seg enig med komiteen som står bak SOU 2017:13 om at fordelene med offentlig-privat samarbeid bygger på en rekke forutsetninger. SOU 2017:13 handler om finansiering av infrastruktur med privat kapital.

Det er en regjeringsoppnevnt komite som står bak utredninger, og som fremmer forslag om at det settes i gang et forsøksprogram med offentlig–privat samarbeid (OPS). Minst tre vei– eller jernbaneprosjekter må med, heter det, og eksperter med høy kompetanse skal velge ut egnede prosjekter og sikre at de blir evaluert. Formålet er å sikre vitenskapelig belegg for mulige OPS–gevinster. Avgjørende er også høy anskaffelses– og forhandlingskompetanse.

Vanskelige forutsetninger

Hver og en av de forutsetningene, fremholder Konkurrensverket, kan være vanskelige å få til. Det gjelder slikt som tilstrekkelig bestillerkompetanse hos staten, at kontraktene er riktig utformet og at anskaffelsen fører til god konkurranse. Risikoen med og konsekvensene av en OPS-avtale kan også være større enn for andre avtaler fordi kontrakten normalt sett spenner over et svært langt tidsrom.

Konkurrensverket peker også på at visse OPS-modeller i praksis kan føre til at entreprenøren får et monopol i kontraktsperioden. Det kan hindre utbyggingen av konkurrerende transportinfrastruktur eller begrense bruken av infrastrukturen så lenge avtalen varer.

Tommelen ned

Forslaget om å starte et forsøksprogram med minst tre OPS-prosjekter på transportinfrastrukturområdet får tommelen ned fra de svenske konkurransemyndighetene. I det minste må de innvendingene som fins, håndteres først, heter det.

Hvis et slikt forsøksprogram likevel skal iverksettes, mener Konkurrensverket at det bør gjennomføres ett og ett prosjekt av gangen, slik at den kompetansen og de erfaringene som bygges opp i det ene prosjektet kan benyttes som beslutningsunderlag ved neste prosjekt.

300*300 Standard 1
300*300 Totalreform Standard 2

Be the first to comment

on "Motsetter seg forsøksprogram med tre OPS-prosjekter"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*