Nye terskelverdier gjør at leverandørene må være på hugget

De nye terskelverdiene betyr at både oppdragsgivere og leverandører må tenke nytt. Oppdragsgiverne må aktivt orientere seg om løsningene som finnes i markedet. Leverandørene må på sin side være på hugget for å gjøre løsningene de tilbyr bedre kjent, akkurat som de må når de skal selge til det private markedet. Dette heter det i en kommentar til Anbud365 fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). BRØDTEKST I Anbud365 i forrige uke slo bid manager Hilde Hovengen i KOMPAN Norge alarm på grunn av en utvikling hun synes er urovekkende på det offentlige innkjøpsmarkedet. Hevingen av den nasjonale terskelverdien til 1,1 mill har skapt en urovekkende situasjon for mange leverandører, mente hun. En situasjon som ikke er i pakt med lovgivers intensjon med regelverket for offentlige anskaffelser og som etter hvert kan bli en skikkelig smell for de kommuner som tviholder på en bestemt leverandør over tid. Anbud365 har bedt om en kommentar fra NFD til Hovengens uttalelser. Kommunikasjonsrådgiver Martine Røiseland i departementet minner om at reglene om offentlige anskaffelser skal fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser. Det inkluderer de ressursene samfunnet bruker på å inngå offentlige kontrakter. Viktig med kunngjøringsplikt ved større verdi - Samtidig vet vi, fremholder hun, at økt konkurranse bidrar til bedre leveranser og lavere priser. Derfor er det viktig med kunngjøringsplikt for offentlige anskaffelser av større verdi. For de minste anskaffelsene har vi sett at gevinsten med et slikt omfattende regelverk ikke står i forhold til kostnadene. Før det nye regelverket trådte i kraft lå Norge i toppen i Europa når det gjaldt kostnader knyttet til offentlige anskaffelser. Dette var noe av bakgrunnen for at Stortinget ba regjeringen om å heve de nasjonale terskelverdiene. Terskelverdiene hadde på å dette tidspunktet ikke vært hevet siden 2005. Må følge grunnleggende krav Røiseland understreker at anskaffelser under terskelverdiene må fortsatt følge grunnleggende krav til konkurranse og likebehandling. Det offentlige må kunne dokumentere hvordan konkurransene er gjennomført. Den enkelte oppdragsgiver må dessuten sørge for å ha gode internrutiner og god økonomistyring. Det kan for eksempel innebære at de offentlige oppdragsgiverne med jevne mellomrom kunngjør en konkurranse under terskelverdiene, ved å bruke en såkalt frivillig kunngjøring. Da vil virksomheten skaffe seg oversikt over hvilke aktører som finnes på markedet og hvilke løsninger aktørene tilbyr. - Dersom man kjenner det aktuelle markedet godt, er det ikke noe i veien for at man kun inviterer de markedsledende leverandørene til å inngi tilbud, poengterer hun. Hensynet til konkurranse tilsier at mellom tre til fem leverandører kan være nok for å skape en effektiv konkurranse.Nærings- og fiskeridepartementet, her ved næringsminister Monica Mæland, kommenterer synspunktene til bid manager Hilde Hovengen i KOMPAN Norge om situasjonen på det offentlige anskaffeslesmarkedet etter hevingen av den nasjonale terskelverdien.

De nye terskelverdiene betyr at både oppdragsgivere og leverandører må tenke nytt. Oppdragsgiverne må aktivt orientere seg om løsningene som finnes i markedet. Leverandørene må på sin side være på hugget for å gjøre løsningene de tilbyr bedre kjent, akkurat som de må når de skal selge til det private markedet. Dette heter det i en kommentar til Anbud365 fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD).

I Anbud365 i forrige uke slo bid manager Hilde Hovengen i KOMPAN Norge alarm på grunn av en utvikling hun synes er urovekkende på det offentlige innkjøpsmarkedet. Hevingen av den nasjonale terskelverdien til 1,1 mill har skapt en urovekkende situasjon for mange leverandører, mente hun. En situasjon som ikke er i pakt med lovgivers intensjon med regelverket for offentlige anskaffelser og som etter hvert kan bli en skikkelig smell for de kommuner som tviholder på en bestemt leverandør over tid.

Anbud365 har bedt om en kommentar fra NFD til Hovengens uttalelser. Kommunikasjonsrådgiver Martine Røiseland i departementet minner om at reglene om offentlige anskaffelser skal fremme effektiv bruk av samfunnets ressurser. Det inkluderer de ressursene samfunnet bruker på å inngå offentlige kontrakter.

Viktig med kunngjøringsplikt ved større verdi

– Samtidig vet vi, fremholder hun, at økt konkurranse bidrar til bedre leveranser og lavere priser. Derfor er det viktig med kunngjøringsplikt for offentlige anskaffelser av større verdi. For de minste anskaffelsene har vi sett at gevinsten med et slikt omfattende regelverk ikke står i forhold til kostnadene.

Før det nye regelverket trådte i kraft lå Norge i toppen i Europa når det gjaldt kostnader knyttet til offentlige anskaffelser. Dette var noe av bakgrunnen for at Stortinget ba regjeringen om å heve de nasjonale terskelverdiene. Terskelverdiene hadde på dette tidspunktet ikke vært hevet siden 2005.

Må følge grunnleggende krav

Røiseland understreker at anskaffelser under terskelverdiene må fortsatt følge grunnleggende krav til konkurranse og likebehandling. Det offentlige må kunne dokumentere hvordan konkurransene er gjennomført. Den enkelte oppdragsgiver må dessuten sørge for å ha gode internrutiner og god økonomistyring. Det kan for eksempel innebære at de offentlige oppdragsgiverne med jevne mellomrom kunngjør en konkurranse under terskelverdiene, ved å bruke en såkalt frivillig kunngjøring. Da vil virksomheten skaffe seg oversikt over hvilke aktører som finnes på markedet og hvilke løsninger aktørene tilbyr.

– Dersom man kjenner det aktuelle markedet godt, er det ikke noe i veien for at man kun inviterer de markedsledende leverandørene til å inngi tilbud, poengterer hun. Hensynet til konkurranse tilsier at mellom tre til fem leverandører kan være nok for å skape en effektiv konkurranse.

Be the first to comment

on "Nye terskelverdier gjør at leverandørene må være på hugget"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*