• Leverandører
  • Lindorff
    NHD AS
    Myhrvold Storkjøkken
    Zone Security AS
    Maskinanlegg AS
    Inventum Tromsø AS

Press fra Stortinget for strengere miljøkrav i kystrute-anbudet som er i gang

Anbud365: Press fra Stortinget for strengere miljøkrav i kystrute-anbudet som er i gangSamferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og stortingsrepresentant Else-May Botten (a) i duell i Stortingets spørretime om ambisjoner og miljøkrav i kystrute-anbudet.

Med Arbeiderpartiet i spissen presser opposisjonen i Stortinget regjeringen når det gjelder miljøkravene i kystrute-anbudet. De er ikke ambisiøse nok, og mulighetsrommet brukes ikke fullt ut, hevdes det. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen minner om at konkurransen er i gang, og deltakerne har krav på forutsigbarhet. Dessuten understreker han at det ikke er mulig å ha et anbud som krever teknologi som ikke er tilgjengelig. Kontrakt skal inngås sommeren 2018.

Ikke bare på årets Zero-konferanse, men også på Stortinget ligger opposisjonen på regjeringen når det gjelder miljøkrav i forbindelse med kystrute-anbudskonkurransen.

Else-May Botten (A) spurte i Stortingets spørretime forleden samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om hvorfor han legger lavere ambisjoner for utslippsreduksjon i kystruteanbudet enn hva regjeringen selv og Stortinget har forpliktet seg til i både Paris-avtalen og i Nasjonal transportplan?

Strengere miljøkrav

Statsråden understreket at det i anbudet til kystruten er lagt strengere miljøkrav enn tidligere regjeringer. Vi tar viktige skritt for å redusere utslipp, svarte han. Det skal bli lavere utslipp enn på dagens skip. Det betyr at det vil bli utslippsreduksjoner, og at det vil bli tatt i bruk teknologi hvis en bestiller nye skip eller ved oppgradering av eksisterende skip, sammenlignet med det som har vært.

– Når det gjelder kystruteanbudet, er det viktig at vi skal inngå et anbud som skal gjelde fra 1. januar 2021, fortsatte samferdselsministeren. Da må vi vite at det faktisk er mulig å få tilgang til de skipene som skal trafikkere der. Det er ikke sannsynliggjort fra industrien at de er på plass. Industrien sier selv 2022 eller senere. Det betyr at det ikke er mulig å ha et anbud som krever teknologi som ikke er tilgjengelig.

Ikke fornøyd

Botten minnet om at det handler om offentlige anskaffelser. – Vi har, sa hun, et stort ansvar for å bruke innkjøpsmakten vår og ta ansvar for klimareduksjoner når det gjelder det. Vi har utrolig mye eksisterende teknologi allerede, og de ambisjonene som ligger i det anbudet som ligger nå, er dårligere enn det man kan levere med dagens teknologi.

Det skal inngås en kontrakt sommeren 2018 – det er, minnet Solvik-Olsen om, mindre enn ni måneder fra nå. – Det å tro at en kan ta en pause og utrede ting i lang tid og så gå rett tilbake og sørge for at de som skal inngå kontrakten i 2018, har full forutsigbarhet for hva de skal bygge, kan regne og ta risiko på et anbud, har ikke vært godtgjort hos noen aktører, ifølge statsråden.

Kan levere mer enn krevet

Han fremholdt at det går an å seile en batteriferge over en fjord på Vestlandet, og at det ikke er det samme som at denne teknologien vil fungere fra Bergen til Kirkenes med tanke på at vi også skal ha forutsigbarhet, når det gjelder sikkerhet, anløp osv. Det er tatt hensyn til at teknologien som kreves, faktisk er tilgjengelig. Det ligger i anbudet at det er fullt lov å levere mye mer enn dette, så alle som er optimistisk på vegne av norsk verftsindustri, vil kunne være med og sørge for at anbudene leverer mye mer enn det som det stilles krav om, hvis man mener det er tilgjengelig.

300 x 300

Be the first to comment

on "Press fra Stortinget for strengere miljøkrav i kystrute-anbudet som er i gang"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*