• Leverandører
  •  

Anbud365-kommentatorene (V): Slik sørger vi for SMB-ene i konkurranser

Anbud365: Anbud365-kommentatorene (V) Slik sørger vi for SMB-ene i konkurranserSmå og mellomstore kan ikke levere på alle anbud i Norge. Det blir fort operativt problematisk, slår Sverre Svensen fast. Han er avdelingsleder innkjøp og kontrakt i Fjellinjen AS og med i Anbud365s kommentatorkorps.

Skriv ut artikkelen

Hvordan er det egentlig det offentlige sørger små og mellomstore leverandører skal få delta i anbudskonkurranser, spør en leser av Anbud365. – Man kan fint åpne opp for små og mellomstore tilbydere, men det er utrolig avhengig av hva man skal anskaffe, formål og hvilket marked man opererer i. En ikke uvesentlig nyanse i denne diskusjonen, konstaterer Sverre Svensen, som er med i Anbud365s kommentatorkorps.

For tiden er det stor oppmerksomhet mot regelen om «del-eller-begrunn» – og denne utfordringen dukket opp i eposten vår:

«Vi leser stadig vekk at det offentlige skal sørge for at små og mellomstore leverandører skal få delta i anbudskonkurranser.

Fungerer dette i praksis?  Eller er det bare fine ord i festtaler?

Som liten nystartet bedrift har jeg hittil ikke kunne delta i offentlige anbud fordi kravene som settes bare kan leveres av større aktører med lang erfaring og mange referanseprosjekter.  Krav som høy rating fra kredittselskaper. Gode regnskapstall siste tre år. Gode referanser fra tilsvarende prosjekter over flere år etc. Dette er noen av kravene som nystartede bedrifter aldri kan klare å få og dermed blir ekskludert fra offentlige anskaffelser. Da spiller det liten rolle om man kanskje har jobbet over 20 år som leverandør for aktuelt fagfelt og kan dokumentere bedre kompetanse enn mange av dem som faktisk får delta i anbudskonkurransene. 

Så hvordan er det egentlig de støtter små og mellomstore leverandører

Anbud365 sendte spørsmålet videre til sitt kommentatorkorps, og fikk bl.a. svar fra

Sverre Svensen, med årelang erfaring som leder innen offentlige anskaffelser

Jeg blir generelt sett litt matt over all klagingen, manglende nyanser og forståelse for hva som skal anskaffes av det offentlige. Dette nesten uavhengig av hva som skal leveres.  Vi må aldri glemme at det offentlige har et samfunnsansvar innenfor sin rolle og hva de skal levere av varer eller tjenester. Hva enn dette måtte være. Vi skal forvalte kapitalen/midlene på en best mulig måte. Vi som innkjøpere må alltid velge leverandør, for en avtalt tidsperiode, som faktisk levere det vi etterspør iht. konkurransegrunnlaget. Vi har sett eksempler på at leverandører IKKE kan levere iht. konkurransen og kundens behov med etterfølgende støy fra bruker, media, og ekstraarbeid. Dette har simpelthen ikke det offentlige tid eller råd til.  Offentlige innkjøpers sin rolle er IKKE å sysselsette hele Norge uavhengig av «fasong og størrelse» på leverandør. En kritisk leveranse kan ikke settes vekk til små selskap som ikke kan levere. Skatteetaten kan aldri velge en leverandør som plutselig går konkurs midt i et skatteoppgjør, med konsekvens for utbetaling til f.eks NAV. Da vil ikke Skatteetaten ha oppfylt sin rolle i Norge, med de store konsekvenser dette vil ha for folk flest og næringsliv. Mao kan ikke små og mellomstore levere på alle anbud i Norge. Det blir fort operativt problematisk.

«Del eller begrunn»

Mange hevder også at konkurransene bør deles opp slik at flere kan levere et tilbud. Vel, rent økonomisk har det sjeldent vært fordelaktig mtp volumeffekter og kommersielle betingelser. I tillegg vet alle som har jobbet operativt at det ofte er vanskelig å holde orden på flere leverandører som skal bistå til en felles leveranse (peke-leken ved problemer). De fleste av oss jobber for å ha færre leverandører som skal håndteres, følges opp mm.  og ikke flere. Alt henger som kjent sammen.

Hverken små eller store selskap kan få et konkurransefortrinn grunnet sin størrelse. Vi lever i en markedsøkonomi og det skal ikke statsstyres. At NHO og andre interesseorganisasjoner påpeker dette (problemstillingen) sier seg selv, da de selvfølgelig snakker på vegne av sine medlemmer. Mange av dagens store selskap har selv vært små og mellomstore og har måtte jobbe seg opp til hvor de er i dag. Da blir det feil å gi enkelte småselskap et «frikort» og tilgang. Man må konkurrere på lik linje.

Muligheter for SMB

Det sagt, finnes det mange områder hvor små og mellomstore tilbydere/leverandører kan være med i konkurransene.  Men, som nevnt, kommer det an på hva som skal kjøpes og hvor kritiske dette er for kjøper. Ved kjøp av hotelltjenester, administrative kjøp, konsulenttjenester mm, så kan dette fint anskaffes av mindre aktører. Det er også lov ved konsulentkjøp og være underleverandør til de store tilbyderne. Som presisert et par ganger, bruk av små og mellomstore selskap (alle kan besvare en forespørsel) kommer helt an på hva som skal kjøpes. Viktig med denne nyanseringen. 

Det er også viktig at vi som offentlige innkjøpere vurderer i hver konkurranse hvilke «absolutte» krav som settes i en konkurranse.  Det ikke kritisk om en leverandør ikke er AA-rated for sin økonomi og om du har lang erfaring om du skal levere hotellrom, blyanter eller penner. MEN skal du levere tyngre tjenester inn til Skatteetaten, NAV og Politiet som kan konsekvenser for samfunnet så sier dette seg selv.  Alle husker vel valg av firma som skulle tømme søppel i Oslo for noen år siden, som etter hvert gikk konkurs. Krise for alle involverte parter.

Be the first to comment

on "Anbud365-kommentatorene (V): Slik sørger vi for SMB-ene i konkurranser"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*