Anbud365-måling (I): 15% bruker et årsverk eller mer på å behandle innsynskrav

Anbud365 Anbud365-måling (I) 15% bruker et årsverk eller mer på å behandle innsynskravDet er viktig å understreke at formålet med Anbud365s undersøkelser er å få en pekepinn på en stemning. Dette er ikke tenkt å være annet enn en uoffisiell, uhøytidelig meningsmåling.

Skriv ut artikkelen

Tre av fire offentlige innkjøpere mener behandlingen av innsynskrav er svært krevende eller krevende. 15% sier de bruker et årsverk eller mer til formålet. 7 av ti leverandører ber ofte eller en gang imellom om innsyn, og kontraktstildeling og nysgjerrig på konkurrentens tilbud er hovedårsaker. Det viser resultatene av den andre i serien av Anbud365-meningsmålingen – «Raske spørsmål, raske svar». Både leverandører og innkjøpere fra alle tre forvaltningsnivåene deltok i undersøkelsen.

Det var i vårt nyhetsbrev fredag 12. november vi gjennomførte en undersøkelse om innsyn og sladding i offentlige anskaffelser. Den var åpen frem til mandag 29. november. Dette var den andre av liknende undersøkelser vi vil invitere til, i månedene som kommer – med ulike aktuelle tema. Det er viktig å understreke at formålet er å få en pekepinn på en stemning. Dette er ikke tenkt å være annet enn en uoffisiell, uhøytidelig meningsmåling.

For tre og et halvt år siden gjennomførte Anbud365 en questback-undersøkelse om sider ved praktisering av innsyn i anbudsdokumenter – «Anbud365 sjekker innsyn». Nå ville vi igjen sjekke temperaturen med denne enkelte avkrysnings-undersøkelsen. 57 svar kom inn, 41 fra innkjøpere, resten fra leverandører. Det er ikke skilt mellom små og store virksomheter. Svarene:

  • Nær 66% av innkjøperne mener at behandlingen av innsynskrav er svært krevende eller krevende. Ca. 29% litt krevende.
  • Nesten 15 % av innkjøperne bruker et årsverk eller mer på å behandle innsynskrav, Om lag 49% bruker mindre enn 25% av et årsverk, mens ca. 29% «vet ikke». Resten bruker fra 25 opp til 100% av et årsverk til formålet.
  • Om lag hver tredje av innkjøperne svarer at de har eller vil innføre digital håndtering av innsynskrav, mens halvparten av de spurte «vet ikke». De øvrige svarer nei, hverken har eller vil innføre digital håndtering.
  • 6% av leverandørene ber alltid om innsyn, tilsvarende prosentandel svarer at grunnen er at man ikke har tillit til innkjøperne, og ytterligere samme andel mener offentlige oppdragsgivere er altfor strenge i sin behandling av innsynskrav/med å åpne for innsyn.
  • 69% av leverandørene ber ofte eller en gang imellom om innsyn.
  • Halvparten av leverandørene oppgir «vil klage på kontraktstildeling» som grunn til at de ber om innsyn, mens nær 19% er nysgjerrige på konkurrentens tilbud.
  • En annen halvpart av leverandørene synes ikke offentlige oppdragsgivere er for strenge i sin behandling av innsynskrav/med å åpne for innsyn. Nær 37% mener de er strenge.

Bli den første til å kommentere på "Anbud365-måling (I): 15% bruker et årsverk eller mer på å behandle innsynskrav"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.