• Leverandører
  •  

Anbud365s kommentatorkorps (III): Corona-krisen fra en leverandørs ståsted

Anbud365: Anbud365s kommentatorkorps (III) Corona-krisen fra en leverandørs ståstedTross corona-krise har vi sett at noen aktører likevel har benyttet anledningen til å gjøre store kartlegginger og heve kvaliteten på leverandøroppfølgingen sin, forteller medlem av Anbud365s kommentatorkorps, Siri Engesæth, daglig leder i Factlines AS.

Skriv ut artikkelen

Med Covid-19 blir det ekstra utfordrende å sikre bærekraftig sourcing – det er snakk om nye og vesentlig mer omfattende volumer, nye produkter, hasteleveranser osv. Mat, drikke og storhusholdning har mange risiki og har jobbet med å utvikle rutiner for å følge opp sine leverandører og leverandørkjeder. Et skikkelig løft for disse leverandørene til det offentlige skulle i gang i mars i år, men så stengte markedene ned. Det forteller medlem av Anbud365s kommentatorkorps, Siri Engesæth, daglig leder i Factlines AS.

Coronakrisen, slik vi kjenner den, har så langt herjet i et halvt års tid – og ser ikke ut til å ha noen definitiv sluttdato i overskuelig fremtid. Situasjonen har ikke bare ført til ekstraordinære anskaffelser i regi av Sykehusinnkjøp, men også hos mange andre.

Med dette som utgangspunkt inviterte vårt kommentarkorps til å øse fra sine erfaringer fra denne perioden: Erfaringer, opplevelser, grep som var nødvendig, læringspunkter etc. Leveringsproblemer, gikk en leverandør konkurs, måtte hasteanskaffelse benyttes, endring i kontrakter etc.

Leverandør

Engesæth leder Factlines AS, som er et internasjonalt selskap som leverer et nettbasert verktøy, som gir virksomheter råd og støtte til hvordan leverandørkjeden kan kvalitetssikres. På kundelisten er en serie offentlige og private virksomheter.

Hun forteller at det på årets store SMAK-messe i andre uken av mars skulle lanseres et skikkelig løft for hotell, restaurant og cateringbransjen. Mat, drikke og storhusholdning har mange risiki og når det offentlige kjøper varer og tjenester her, stilles det strenge krav. Bransjen har jobbet på hver sin kant med å utvikle rutiner for å følge opp leverandører og leverandørkjeder, slik at god praksis blir belønnet og anskaffelsene gode med vekt på ansvar – sosial, etisk, miljø og antikorrupsjon er stikkord.

Markedet stengte ned

– Men de ble ingen stor lansering da markedet stengte ned 12.mars – en uke etter messen ble avsluttet – og mange av de aktuelle aktørene mistet opp til 94% av omsetning over natten, konstaterer Engesæth. Imidlertid har vi sett at noen aktører, som Olav Thon og Felleskjøpet likevel har benyttet anledningen til å gjøre store kartlegginger og heve kvaliteten på leverandøroppfølgingen sin. De har fokusert på arbeidsprosesser for sikker og seriøs sourcing. Også aktører i medisinsk utstyr har løftet arbeidet, eksempelvis Mediq som er stor leverandør til sykehus, NAV og annen helserelatert virksomhet.

Be the first to comment

on "Anbud365s kommentatorkorps (III): Corona-krisen fra en leverandørs ståsted"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*