Bistand til samfunnssikkerhet og beredskap gjennom dynamisk innkjøpsordning

Anbud365: Bistand til samfunnssikkerhet og beredskap gjennom dynamisk innkjøpsordningStavanger kommune, her ved sin ordfører Kari Nessa Nordtun, satser på bruk av dynamisk innkjøpsordning ved tjenestekjøp knyttet til samfunnssikkerhet og beredskap.

Skriv ut artikkelen

Stavanger kommune inviterer nå interesserte leverandører til å søke om å bli kvalifisert til dynamisk innkjøpsordning for samfunnssikkerhet og beredskap. Ordningen skal vare fra 3. november i år til 4. november 2030, fremgår det av kunngjøringen. Leverandører kan søke om å bli kvalifisert og dermed komme med tilbud på kontraktene som kunngjøres gjennom hele tiårsperioden. Risikoanalyser, beredskap og læring/kontinuerlig utvikling er sentrale elementer leverandørene skal bidra med.

Kommunen har et generelt og grunnleggende ansvar for å ivareta befolkningens sikkerhet og trygghet innenfor dens geografiske område, heter det i kunngjøringen. Det kreves god krisehåndteringsevne og bidrag til å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner i beredskapssituasjoner. Ordningen skal dekke bistand, rådgivning, prosjektledelse og konsulentinnleie innenfor samfunnssikkerhet og beredskap, på områder som:

  • Risikoanalyser

– Planlegge og gjennomføre risikoanalyser, inkludert tema som vokser frem som følge av globale endringer, ny teknologi og nye samarbeidsformer, som for eksempel: Klimarelaterte forhold, hybride trusler / militært-sivilt samarbeid, terror, og cybersikkerhet

  • Beredskap

– Planlegge og gjennomføre beredskapsanalyser

– Utarbeide beredskapsplanverk

– Planlegge og gjennomføre beredskapsøvelser

  • Læring og kontinuerlig utvikling

– Planlegge og gjennomføre granskinger/undersøkelser/evalueringer

– Bidra til at funn fra granskinger/undersøkelser/evalueringer fører til endringer

– Kartlegge og bidra til å utvikle sikkerhetskultur

Den dynamiske innkjøpsordningen skal gi kommunen tilgang på ekstern kompetanse innenfor ett eller flere av områdene, eller dersom de i perioder har behov utover det kommunen klarer å dekke med egne ressurser, eller har behov for å supplere sine egne ressurser med et større team. Det er ønskelig å tilrettelegge for samarbeid mellom konsulenter og interne fageksperter, men dette vil imidlertid variere fra avrop til avrop.

Slik skal ordningen fungere

Anskaffelsen for å etablere en dynamisk innkjøpsordning følger prosedyren begrenset anbudskonkurranse. Bare de leverandørene som blir kvalifisert, får delta i ordningen og dermed ha mulighet til å gi tilbud på ordningens konkurranser.

I en dynamisk innkjøpsordning ber oppdragsgiver om tilbud fra de kvalifiserte leverandørene i ordningen når det skal anskaffes en vare eller tjeneste. Alle leverandører som er tatt opp i ordningen på tidspunktet for kunngjøringen av konkurransen, vil bli invitert til å gi tilbud. Stavanger kommune kan, heter det, dele opp ordningen i kategorier. I så fall er det alle leverandører som er kvalifisert for den kategori som konkurransen faller innenfor, som vil bli forespurt. Nye leverandører kan tas opp så lenge ordningen varer. Interesserte leverandører kan når som helst søke om å bli tatt opp i ordningen. Alle nye kvalifiserte leverandører vil bli invitert til å delta i de kommende konkurransene i ordningen.

Det vil i Stavangers dynamiske innkjøpsordning bli gitt en tilbudsfrist på minimum 10 dager. Det vil ikke bli foretatt noe ytterligere kvalifisering i forbindelse med de enkelte konkurranser. Tildelingskriteriene presiseres i den enkelte konkurranse.

Bli den første til å kommentere på "Bistand til samfunnssikkerhet og beredskap gjennom dynamisk innkjøpsordning"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.