Breddfull av råd og tips + tre aspekter å tenke nøye gjennom ved planlegging

Anbud365: Breddfull av råd og tips + tre aspekter å tenke nøye gjennom ved planlegging– Jeg mener at alle innkjøpere bør gi publikasjonen til sine sjefer, som så kan gi den videre til politikerne for å øke forståelsen for og få ressurser til det viktige innkjøpsarbeidet, sier Ann Fryksdahl, sjef for enheten i Konkurrensverket som har med tilsyn med anskaffelser å gjøre. Hun sikter til publikasjonen ««Nyttja konkurrensen vid offentliga upphandlingar» (foto: Ola Hedin).

Skriv ut artikkelen

Forsøk å nå så mange mulige leverandører som mulig, også ved direkteanskaffelser. Forsikre deg om at alle leverandørene kjenner til den aktuelle konkurransen. Følg reglene om absolutt hemmelighold ved anbud og ikke avslør tilbydernes identitet overfor hverandre. Dette er tre aspekter ved planlegging av en anskaffelse som de svenske konkurransemyndighetene mener en oppdragsgiver bør tenke gjennom før man setter i gang. En fersk publikasjon fra samme myndighet er breddfull av råd.

Publikasjonen som Konkurrensverket har laget, «Nyttja konkurrensen vid offentliga upphandlingar», skal bidra til å øke forståelsen for betydningen av god konkurranse i offentlige anskaffelser. Målgruppen er beslutningstagere, bestillere og innkjøpere.

Det er i hovedsak to effekter som gjør at konkurranseutsetting som regel fører til mer effektive innkjøp, heter det. Den ene er at oppdragsgiver, ved å kommunisere sin anskaffelse til så mange interessenter som mulig, øker sannsynligheten for å nå den mest kostnadseffektive leverandøren. Den andre er den strategiske effekten: Vissheten hos tilbyderne om at det finnes konkurrerende leverandører kan føre til at leverandørene anstrenger seg for å komme med sitt beste tilbud til kunden.

Risikofaktorer

Også risikofaktorer er med i publikasjonen, da i første rekke anbudskarteller og sviktende konkurranse. Sju faresignaler trekkes frem:

  • Få foretak i markedet
  • Få eller ingen nye foretak i markedet
  • En konstant og forutsigbar etterspørsel har en tendens til å øke risikoen for samarbeid mellom konkurrenter
  • Bransjeorganisasjoner kan være bra, men det forekommer at slike brukes av foretak for å legge lokk på ikke tillatte samtaler og konkurrent-samarbeid
  • Identiske eller enkle varer og tjenester
  • Få eller ingen alternative varer eller tjenester
  • Savn av innovasjon eller teknisk utvikling i et marked

Hvordan øke konkurransen

Konkurrensverket gir dessuten seks forslag til tiltak for å øke konkurransen:

  • Bruk funksjonskrav i anskaffelsen
  • Del opp eller begrunn
  • Samarbeid med andre oppdragsgivere
  • Bruk proporsjonale krav, dvs. krav som står i et rimelig forhold til anskaffelsen
  • Velg anskaffelsesmetode ut fra formålet med anskaffelsen, anslått verdi og det aktuelle markedet
  • Varier innkjøpsvolum, avtalelengde eller på annen måte redusere forutsigbarheten. Det bidrar til å gjøre det vanskelig for bl.a. ulovlige leverandør-samarbeid.

Markedsdialog

Det er også med fem råd ved bruk av markedsdialog:

  • Hva kan markedet tilby av det behov som oppdragsgiveren har?
  • Hvilke leverandører er i dette markedet?
  • Kan leverandørene oppfylle kravene?
  • Er de pris eller kvalitet som skaper konkurransen i markedet?
  • Hva slags kostnader snakker vi om for å dekke behovet?

Bli den første til å kommentere på "Breddfull av råd og tips + tre aspekter å tenke nøye gjennom ved planlegging"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.