Dynamisk innkjøpsordning: DFØ tar gjerne dialog med brukerne om veiledningen

Anbud365: Dynamisk innkjøpsordning DFØ har gjerne dialog med brukerne om veiledningenOppdragsgivere som ønsker intervjuer fordi anskaffelsene er komplekse, bør derfor vurdere andre prosedyrer for sin anskaffelse enn dynamisk innkjøpsordning (DIO/DPS). Det rådet kommer fra seksjonssjef Bente Hagelien i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) fast i en kommentar til Anbud365.

Skriv ut artikkelen

– Per i dag ser vi ikke behov for å endre selve veiledningen. Det er likevel nyttig å få informasjon om praksis og vi har gjerne dialog med våre brukere om videreutvikling av veiledningen vår. Det sier seksjonssjef Bente Hagelien i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring). Hun kommenterer Anbud365s reportasjer om dynamisk innkjøpsordning (DIO/DPS), der det fremgår at det i praksis ikke er en så helelektronisk prosess som regelverk og veiledning forutsetter. – Vi mener at regelverket er klart med hensyn til kravene til elektroniske prosesser, slår hun fast.

De aktuelle reportasjene i Anbud365: «Dynamisk innkjøpsordning: Ikke alle bryr seg om at muntlig er forbudt» og «Dynamisk innkjøpsordning: Uklar rettstilstand eller unntak ved komplekse kjøp?». Som det fremgår av reportasjene er det oppdragsgivere som bruker dynamisk innkjøpsordning, men som varsler muntlig samtale, innkaller til slik etc. underveis i prosessen, gjerne som et grunnlag for evalueringen.

I sin kommentar til situasjonen som reportasjene beskriver, peker seksjonssjef Hagelien på at det i DFØs veiledning fremgår at DPS er egnet for enkle og standardiserte ytelser som ikke trenger særlige tilpasninger for å oppfylle brukernes behov. Dette følger av forskriften om offentlige anskaffelser og her brukes også begrepet «hyllevarer» som eksempel hvor DPS kan brukes. – Oppdragsgivere som ønsker intervjuer fordi anskaffelsene er komplekse bør derfor vurdere andre prosedyrer for sin anskaffelse, slår hun fast, og:

Regelverket er klart

– Forskrift om offentlige anskaffelser § 26-4 stiller krav om at ordningen gjennomføres som en «fullt ut elektronisk prosess» og at «all kommunikasjon skal skje ved bruk av elektroniske kommunikasjonsmidler». Vi mener at regelverket er klart med hensyn til kravene til elektroniske prosesser.

Kravet til en fullt ut elektronisk prosess er begrunnet i effektivitetshensyn på både oppdragsgiver- og leverandørsiden. I en DPS kan det ikke settes noen tak på antall kvalifiserte leverandører, og alle som er kvalifisert skal inviteres til å inngi tilbud.

Gevinsten er mindre manuelt arbeid

– Dersom en oppdragsgiver forutsetter at leverandørene må svare utfyllende skriftlig og kanskje stille til intervju, blir den samfunnsøkonomiske kostnaden potensielt stor, fremholder Hagelien. Om oppdragsgiveren i tillegg må bruke mye tid på å evaluere mottatte tilbud og å intervjue potensielle leverandører blir dette regnestykket ytterligere negativt.  Hensikten med DPS er å gjøre en del anskaffelser mer effektive ved å redusere arbeidet med tilbudsutforming og senere tilbudsevaluering. Gevinsten er mindre manuelt skrivearbeid noe som igjen slår positivt ut rent samfunnsøkonomisk.

– Hva tenker DFØ å gjøre?

– DFØ lager veiledninger om anskaffelser og er ikke en kontrollinstans. Det er den enkelte oppdragsgivers ansvar å gjennomføre anskaffelser, konstaterer hun. Per i dag ser vi ikke behov for å endre selve veiledningen. Det er likevel nyttig å få informasjon om praksis og vi har gjerne dialog med våre brukere om videreutvikling av veiledningen vår.  

Bli den første til å kommentere på "Dynamisk innkjøpsordning: DFØ tar gjerne dialog med brukerne om veiledningen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.