Hardt ut mot Oslo kommune – har malt seg inn i et hjørne

Anbud365: Hardt ut mot Oslo kommune - har malt seg inn i et hjørneSverre Huse-Fagerlie er fagsjef i avdeling Avfall og Gjenvinning i Maskinentreprenørenes Forbund (foto: Runar Daler).

Skriv ut artikkelen

Avfallssituasjonen i Oslo er et godt eksempel på hvor ille det kan gå når kommunen gjennomfører konkurranser med et ensidig fokus på laveste pris, mener Maskinentreprenørenes forbund (MEF). Forbundet trekker også kommunens bestillerkompetanse i dette tilfelle i tvil, og anbefaler at nåværende kontrakt heves og at ny konkurranse utlyses umiddelbart.

Konkurranseutsatt renovasjon har vært en effektiv og økonomisk løsning i Oslo siden 1992. MEF mener dette viser at et marked med tilbydere som konkurrerer med hverandre om gode løsninger alltid er bedre enn et monopol. MEF har derfor noen anbefalinger å komme med.

Kontraktsoppdeling

Tidligere var Oslo inndelt i fire geografiske soner og kontraktene for innhenting av papir- og restavfall var delt opp i egne kontrakter. MEF mener Oslo kommune gjorde en strategisk blunder ved å samle disse kontraktene til én stor kontrakt, noe som også var et resultat på et ensidig fokus på pris.

Resultatet er blitt at all den avfallshåndteringen som ligger i kontrakten, nå avhenger av en enkelt leverandør og dennes evne til å skaffe nok materiell og personell til å løse oppdraget.

MEF mener at en oppdeling av kontraktene for Oslo vil minske risikoen hvis en av leverandørene sliter med å oppfylle sine forpliktelser. I en slik situasjon har Oslo kommune muligheten til å legge makt bak sine reaksjoner, blant annet å heve kontrakten, i sin ytterste konsekvens.  Da vil andre leverandører ha en rimelig mulighet til å skaffe til veie materiell og personell for å yte de tjenestene innbyggerne betaler for.

Kontraktsoppfølging

Anskaffelsesjobben er ikke over i det øyeblikk kommunen har valgt leverandør. Jobben er først over når jobben er gjort, når lærdommen av erfaringene med dagens kontrakt sitter og ny konkurranse er utlyst.

I Oslo gjør nåværende leverandør alt de kan for å få jobben gjort, presiserer MEF, og fortsetter:  – Det har dessverre vist seg at leverandøren har tatt noen snarveier, blant annet ved å laste kjøretøyene sine med tyngre last enn det som de er godkjent for, de ansatte presses til å arbeide enda lengre dager enn det som er forutsatt eller i tråd med arbeidsmiljøloven og eldre materiell tas i bruk, til tross for utslippskrav i kontrakten.

– Vi ser alt for ofte at kommuner krever for mange ting i konkurranser som de ikke makter å følge opp. Da blir det en konkurranse på ulike vilkår. Står noe som et krav i kontrakten skal det følges opp under hele kontraktens varighet, konstaterer MEF.

Gjennomføringsevne

MEF mener Oslo kommune ikke har vektlagt leverandørenes gjennomføringsevne nok i evalueringen av tilbudene som kom inn. Alt for stort fokus ble lagt på pris. MEF kan heller ikke se at erfaringen eller gjennomføringsevnen til valgt leverandør ble vektlagt, noe som er sterkt kritikkverdig når en her snakker om Norges største renovasjonskontrakt.

Bli den første til å kommentere på "Hardt ut mot Oslo kommune – har malt seg inn i et hjørne"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.