• Leverandører
  •  

I hver femte konkurranse er anskaffelsen delt opp i delkontrakter

Anbud365: I hver femte konkurranse er anskaffelsen delt opp i delkontrakter- Departementet har vært opptatt av å forenkle anskaffelsesprosessene og ikke pålegge oppdragsgivere flere plikter enn nødvendig. Dette gjelder særlig for de minste anskaffelsene, skriver næringsminister Monica Mæland i et svar til Stortinget.

Skriv ut artikkelen

– I følge informasjon vi har mottatt fra Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) er det siden 1. januar kunngjort ca. 2 500 konkurranser på kunngjøringsdatabasen Doffin. I ca. 500 av disse konkurransene er anskaffelsene delt opp i delkontrakter. Oppdeling av kontrakter er blant annet mye brukt ved rammeavtaler, opplyste næringsminister Monica Mæland i et svar på et spørsmål fra Stortinget.

Det var stortingsrepresentant Odd Omland (A) som stilte spørsmålet, som gjaldt oppsplitting av kontrakter: Hvordan er dette ivaretatt i regelverket, og har statsråden eksempler på hvor dette ev er gjort?

Næringsministeren minnet i sitt svar om at de aktuelle bestemmelsene om oppsplitting har til formål å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter å delta i konkurranser om offentlige kontrakter.

Krav om begrunnelse

Over EØS-terskelverdiene skal oppdragsgivere som ikke deler opp anskaffelser i delkontrakter, gi en kort begrunnelse for dette. Til forskjell fra tidligere regelverk har oppdragsgivere etter den nye forskriften en plikt til å vurdere om anskaffelser over EØS-terskelverdiene skal deles opp eller ikke. Dersom oppdragsgiveren deler opp anskaffelsen i delkontrakter, skal det angis om en leverandør kan gi tilbud på en, flere eller alle delkontrakter.

– Under EØS-terskelverdiene har oppdragsgivere også adgang til å dele opp anskaffelser i delkontrakter, fortsatte statsråden. Også for disse anskaffelsene kan det av og til være fornuftig med oppdeling i delkontrakter. Ettersom slike anskaffelser er av mindre verdi, vil de imidlertid generelt sett være mindre egnet for oppdeling enn anskaffelser over EØS-terskelverdiene. I noen tilfeller kan det også få uheldige konsekvenser hvis oppdragsgivere deler opp anskaffelsen i delkontrakter. Oppdeling kan påvirke det juridiske ansvaret og risikofordelingen når ansvaret plasseres på flere leverandører. Det kan også kreve mer personell og ressurser for teknisk og økonomisk koordinering og kontraktsoppfølging.

Opptatt av å forenkle

– Departementet har vært opptatt av å forenkle anskaffelsesprosessene og ikke pålegge oppdragsgivere flere plikter enn nødvendig. Dette gjelder særlig for de minste anskaffelsene. I tråd med ønsket om og behovet for forenkling og redusert ressursbruk for disse anskaffelsene er det derfor ikke innført en plikt til å vurdere oppdeling av anskaffelser under EØS-terskelverdiene, opplyste statsråden, som poengterte at hun er opptatt av små og mellomstore bedrifters deltagelse i offentlige anskaffelser, blant annet fordi det kan gi økt konkurranse om oppdragene og bedre innkjøp.

I forbindelse med innføringen av nytt anskaffelsesregelverk sendte hun den 15. februar et brev til nærmere 700 oppdragsgivere der hun blant annet påpekte at det er viktig å vurdere om anskaffelsen bør deles opp i delkontrakter. Statsråden opplyste at Nærings-og fiskeridepartementet har utarbeidet veiledning til bestemmelsene om oppdeling av anskaffelser som ligger på regjeringens nettsider.

Be the first to comment

on "I hver femte konkurranse er anskaffelsen delt opp i delkontrakter"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*