Ikke anbud-info på kommunes nettside eller i sosiale medier; tok selvkritikk

Anbud365: Ikke anbud-info på kommunes nettside eller i sosiale medier tok selvkritikk Kommunalsjef samfunn og helse, Bente Moland Somdal, svarte på spørsmål i kommunestyret i Birkenes om kommunens markedsføring av anbud overfor lokale aktører (foto: Geir Willy Haugen).

Skriv ut artikkelen

Kommunens toppledelse har sterkt oppfordret det stedlige næringslivet som jakter lokale oppdrag, å følge med på Doffin. Men å legge info om et aktuelt oppdrag ut på egen nettside eller på Facebook-siden sin, hadde de ikke gjort. En krevende ressurssituasjon var begrunnelsen kommunen gav da spørsmålet ble reist i et kommunestyremøte. I etterpåklokskapens lys tok kommunen selvkritikk og erkjente at de likevel kunne lagt ut en kort tekst om at anbudet var ute og lagt med en lenke på Facebook.

Det er Agder-kommunen Birkenes med litt i overkant av 5000 innbyggere, som har hatt denne saken i kommunestyret i form av en interpellasjon.

Spørsmålene i interpellasjonen gjaldt bl.a. hvorfor ikke kommunens hjemmesider eller Facebook-side var brukt til å gi informasjon om en kommende anbudskonkurranse om veivedlikehold og gravearbeider. Av svaret fra kommunens kommunalsjef samfunn og helse Bente Moland Somdal fremgår det at kommunen har gjort som den pleier – å kunngjøre på Doffin.

– Med bakgrunn i den krevende ressurssituasjonen kommunen er i på personalsiden valgte vi i denne omgang å kun kunngjøre anskaffelse på den offisielle norske siden. Tidligere har vi opplevd at informasjon i ulike kanaler har ført til feil forståelse og dermed gitt en god del merarbeid i anskaffelsen, sa hun og la til at i etterpåklokskapens lys kunne de likevel lagt ut en kort tekst om at anbudet var ute og lagt med en lenke på Facebook.

Oppfordring?

Interpellanten vil også vite om lokale aktører på noen måte ble oppfordret til å komme med tilbud i konkurransen. Ikke utover den generelle anbefalingen som er gitt til næringslivet gjennom de dialogmøtene som har vært om å følge med på doffin.no var svaret.

Føler kommunedirektøren denne prosessen er håndtert i tråd med de forventninger skapt fra div dialogmøter mellom nærings aktører og kommunen, var de tredje av spørsmålene.

Kommunalsjef Somdal opplyste i sitt svar at det er en sterk oppfordring fra kommunedirektøren at også lokale aktører følger med på doffin.no, og: – Når det er sagt ser vi at vi kunne fulgt opp bedre lokalt med informasjon, siden det er en forventning om det.

Ikke god nok markedsføring

Bakgrunnen for å reise disse spørsmålene var at interpellanten at det stadig kommer tilbakemeldinger fra næringsaktører om at denne type anbudskonkurranse ikke blir skikkelig «markedsført» av kommunen. – Det hadde ikke kostet oss mer enn noen minutter av tiden til en av våre ansatte å legge ut en sak om dette på hjemmesiden og

lage en enkel post på Facebook, slo han fast. Man skulle tro det var i kommunens interesse å nå flest mulig og derav få inn flest mulig anbud, kanskje spesielt fra lokale aktører.

Bli den første til å kommentere på "Ikke anbud-info på kommunes nettside eller i sosiale medier; tok selvkritikk"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.