Innkjøpsmiljøet (II): Med nye terskelverdier – vinner de med størst markedsføringsbudsjett?

Anbud365: Innkjøpsmiljøet (II) Med nye terskelverdier – vinner de med størst markedsføringsbudsjettMarianne Dragsten, advokat MNA, Advokatfirmaet AnskaffelseXperten AS og Roy Pettersen, partner/daglig leder, Innkjøpskontoret AS kommenterer de nye, høynede terskelverdiene.

Skriv ut artikkelen

Usikkerheten mht. “hva gjelder nå?” merkes allerede nå. Trolig var det ikke riktig å høyne terskelverdien så mye som man nå valgte å gjøre. Dette er en av reaksjonene fra kommentatorkorpset til Anbud365.no. Kanskje blir det nå de med de største markedsføringsbudsjettene som høres best, er en annen tilbakemelding. NHO får langt på vei støtte for sitt harde kjør mot de nye terskelverdiene.

Anbud365 har invitert medlemmene av vårt kommentatorkorps til å kommentere dette: I en kommentar til de nye terskelverdiene skriver NHO på sin nettside bl.a.: «NHO mener denne endringen er en forenkling for innkjøpere og hoffleverandører, men en katastrofe for småbedrifter.  – Nå må småbedriftene selv oppsøke offentlige myndigheter og fortelle hvor fortreffelige de er – i stedet for at planlagte innkjøp kunngjøres. Det er ikke forenkling, men en forverring, sier NHOs ekspert på offentlige anskaffelser, Arnhild D. Gjønnes.» Dette er hva de svarte:

Marianne Dragsten, advokat MNA, Advokatfirmaet AnskaffelseXperten AS:

Det var et overraskende grep at de høynet terskelverdien så høyt som de gjorde uten først å ha sett på virkningene av enklere regler for del II. Det er betenkelig at svært mange anskaffelser nå går utenfor “Doffin-radaren”, og det kan føre til at det blir vanskeligere for en del mindre leverandører som nå ikke får vite om anskaffelsene som foretas. Det krever også mye mer av det offentlige mht. å ha god innkjøpskompetanse og gode rutiner også for innkjøp under 1,1 millioner kroner når det ikke er et detaljert regelverk å forholde seg til. Dette er det sikkert mange som vil takle, men ikke langt fra alle. Særlig vil det kunne bli utfordrende for mindre enheter, som mindre kommuner osv. Dette særlig når det er gitt så lite veiledning fra regelgiver mht. hvilke forventninger man har til de anskaffelsene som nå skal følge kun anskaffelsesloven og forskriftens del I. Jeg merker allerede usikkerheten mht. “hva gjelder nå?” rundt omkring hos oppdragsgivere. Mindre åpenhet skaper også større mulighet for korrupsjon, vennetjenester osv. og det er ikke det offentlige Norge tjent med. Jeg tror dermed at det ikke var riktig å høyne terskelverdien så mye som man nå valgte å gjøre.

Roy Pettersen, partner/daglig leder, Innkjøpskontoret AS:

Del I vil nå gjelde langt flere anskaffelser enn før. Samlet tror jeg NHO har rett – for leverandørene som ikke allerede kjenner de offentlige oppdragsgiverne, blir det vanskeligere å finne oppdrag fordi kunngjøringsplikten forsvinner. For kunden som ikke kjenner markedet, blir det samtidig vanskeligere å finne andre enn de som roper høyest – selv om de kanskje ikke har det beste produktet. Doffin har nok spart det norske næringslivet for mye markedsføringsmidler – og gitt mange småleverandører anledning til å gjøre det offentlige kjent med deres produkter og tjenester. Nå blir det kanskje de med de største markedsføringsbudsjettene som høres best.

På den annen side er den nye Del I egentlig bare en eneste setning: «Oppdragsgiveren skal opptre i samsvar med grunnleggende prinsipper om konkurranse, likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og forholdsmessighet.». Hva betyr dette egentlig?  En mulig konsekvens kan kanskje bli at flere oppdragsgivere lager sine egne «enkle» kjøreregler/veileder for sin virksomhet, fordi forskriftens Del I blir for vag for dem. Da er vi fort tilbake til slik det offentlige Norge så ut før forskriften ble felles for alle i 2001.

Bli den første til å kommentere på "Innkjøpsmiljøet (II): Med nye terskelverdier – vinner de med størst markedsføringsbudsjett?"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.