Innkjøpssjefer: Bør være nok å gi innsyn i vinners tilbud

Anbud365: Innkjøpssjefer Bør være nok å gi innsyn i vinners tilbudInnsyn er en flott demokratisk rettighet som sikrer transparens og etterprøvbarhet i forvaltningen – og dermed bidrar til at feil blir oppdaget og rettet. Problemet oppstår når rettigheten blir misbrukt, kommenterer innkjøpsleder Øystein Sætrang i Hedmark fylkeskommune.

Skriv ut artikkelen

Kanskje bør det være nok å gi innsyn i vinners tilbud? Trenger man innsyn i ett eller flere av øvrige tilbud må man i det minst oppgi en saklig grunn, mener innkjøpsleder Øystein Sætrang i Hedmark fylkeskommune. Innkjøpssjef Ole Rødum, innkjøpstjenesten i Nord-Troms kommunene er enig: – Innsyn i tilbudet til den som får kontrakten og ikke mer burde være kravet, skriver han i en kommentar til Anbud365.

Resultatene av Anbud365s questback-undersøkelse om arbeidsbelastningen og nytten av innsyns-instituttet er publisert i en serie artikler hos oss de siste par ukene. Nå er vi opptatt av hvilke grep kan man gjøre for at arbeidsbelastningen blir mindre, samtidig som begjæringene følges opp på beste kvalitative nivå. I den anledning inviterte vi vårt kommentatorkorps til å mene noe om det, eventuelt komme med konkrete forslag. Noen andre er også kommet med konkrete forslag.

Innkjøpsleder Eiendom og Innkjøp, Hedmark fylkeskommune, Øystein Sætrang

Sætrang er medlem av kommentatorkorpset til Anbud365, og blant dem som har svart:

Innsyn er en flott demokratisk rettighet som sikrer transparens og etterprøvbarhet i forvaltningen – og dermed bidrar til at feil blir oppdaget og rettet. Problemet oppstår når rettigheten blir misbrukt, dvs man ber om innsyn i tilbud uten noe spesielt behov. Det er mange eksempler på at innsynsbegjæringene eskalerer – når først en ber om innsyn i alle tilbud, så skal flere andre også ha. Dette påfører både forvaltningen og leverandørene (som må bidra til sladding) mye ekstraarbeid. Forslag: Kanskje bør det være nok å gi innsyn i vinners tilbud? Trenger man innsyn i ett eller flere av øvrige tilbud må man i det minst oppgi en saklig grunn.

Innkjøpssjef Ole Rødum, innkjøpstjenesten i Nord-Troms kommunene 

Rødum er ikke medlem av vårt kommentatorkorps, men har meldt inn synspunkter:

Innsynskrav er noe som leverandører har rett til jfr. FOA, LOA og offentlighetsloven. Men i det siste året har dette tatt overhånd. Jeg er innkjøpssjef for et interkommunalt innkjøpssamarbeid som består av 6 kommuner. I innkjøpsprosessen har jeg støtte av anskaffelsesgruppa som består av personer fra gjeldende fagområde. Etter at tildeling er gjennomført starter kravet om innsyn. Her står jeg alene, og jeg har til tider måtte brukt hele arbeidsdagen for å sladde tilbud eller kontrollere sladdede tilbud.

Det begynner å bli arbeidskrevende, og som en etatsjef beskrev dette “vi må jo ansette en person bare for å få gjennomført innsynkravene”. Har det kun vært at kravet om innsyn kun vedrørte den som fikk tilbudet, men det gjelder innsyn i alle tilbud til konkurransene. Til og med innsyn i konkurranser som er avlyst. Dette begynner å gå for langt. Dette stjeler så mye tid at det går på bekostning av det egentlige innkjøpsarbeidet.

Innsyn i tilbudet til den som får kontrakten og ikke mer burde være kravet. Slik det er blitt nå synes det som om at det er leverandører som bruker andre sitt tilbud som innhenting om informasjon om konkurrentene og ikke har noe med selve anbuds-/tilbudskonkurransen å gjøre.

Bli den første til å kommentere på "Innkjøpssjefer: Bør være nok å gi innsyn i vinners tilbud"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.