Jakter status på innkjøpsområdet – vil ha bidrag fra flest mulig

Anbud365: Jakter status på innkjøpsområdet – vil ha bidrag fra flest muligVirksomhetene som svarer på vår modenhetsundersøkelse, får tilgang til egne resultater på de aktuelle dimensjonene sammenlignet med andre tilsvarende virksomheter, sier seksjonssjef Anna Katrine Asprem Hvardal i Digdir. Hun oppfordrer flest mulig til å svare på undersøkelsen. Fristen er 15. mai.

Skriv ut artikkelen

Fristen for å svare på modenhetsundersøkelsen i regi av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) nærmer seg med stormskritt. Mange har allerede svart, men jo flere svar som kommer inn, jo mer presist kan Digdir analysere status i et vidt spekter av tema på anskaffelsesområdet. Det betyr mye for innretningen av anskaffelsesarbeidet til Digdir – et arbeid som er vesentlig i å heve den nødvendige kompetansen på området. Så bli med, du også.

Annethvert år gjennomføres en bred modenhetsundersøkelse. Det er en viktig kanal for Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) når det gjelder å hente informasjon om utviklingen/modningen i anskaffelsesvirksomheten i statlig og kommunal sektor. Her spørres det om lederforankring, digitalisering, om innovasjonspotensialet tas ut, omfanget av grønne innkjøp mm.

I et intervju med Anbud365 tidligere i år oppfordret avdelingsdirektør Dag Strømsnes i anskaffelsesavdelingen i Digitaliseringsdirektoratet alle innkjøpere til å prioritere å svare på undersøkelsen. Svarene er viktig for den fremtidige innrettingen av vårt arbeid, understreket Strømsnes.

Trenger så mange svar som mulig

Nå nærmer svarfristen seg for denne undersøkelsen. 15. mai er siste frist.

– Mange har allerede svart, og det er vi glade for. Vi trenger uansett så mange svar som mulig, og nå haster det med å sende inn svarene, sier seksjonssjef Anna Katrine Asprem Hvardal i Digdir.

Undersøkelsen er den største kartleggingen i sitt slag, og den gir et viktig kunnskapsgrunnlag for å identifisere utvikling over tid, områder med mulighet for forbedring og for innretting av effektive tiltak. Resultatene blir anonymisert og aggregert opp i dimensjonene styring og ledelse, samarbeid og prosess, kompetanse og kapasitet, digitalisering, klima og miljø, samt innovasjon. En rapport som oppsummerer status og utvikling blir publisert på anskaffelser.no.

Resultatene vil videre bli brukt i utviklings- og forbedringsarbeid på anskaffelsesområdet.

Nyttig sammenligning

Virksomhetene som svarer på undersøkelsen, får tilgang til egne resultater på disse dimensjonene sammenlignet med andre tilsvarende virksomheter, forteller Hvardal, og fremhever at denne sammenligningen er et nyttig utgangspunkt til egenutvikling for mange av virksomhetene.

Resultatene blitt publisert på anskaffelser.no anonymisert og aggregert.

Alle offentlige virksomheter skal ha blitt tilsendt undersøkelsen. Hvis din virksomhet ikke har fått undersøkelsen, kontakt malin.elisabeth.tvedt.hogstad@digdir.no så snart som mulig.

Bli den første til å kommentere på "Jakter status på innkjøpsområdet – vil ha bidrag fra flest mulig"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.