Kofa 15 år – Anbud365-kommentatorer (III): Mer formidling av læring fra sakene

Anbud365: Vil ha alle med - åpner for mindre hotell i rollen som underleverandører- Merkostnadene (transaksjonskostnader) ville skutt i været – i kroner og tid – i tilfelle vi hadde åpnet for at alle enkeltstående overnattingssteder, regionale hotellsamarbeid i tillegg til de store kjedene, kunne bli avtaleparter, ifølge Gunn-Sølvi Arveschoug, innkjøpssjef ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Skriv ut artikkelen

Kofa kunne ha gjort mer for å formidle eventuell læring fra sakene de behandler. Det sier Gunn-Sølvi Arveschoug, Seksjonssjef innkjøp, OsloMet – storbyuniversitetet, og hun legger til at deres saker har bidratt til å tydeliggjøre regelverket, praksis – og teori.

I år feirer Kofa 15 år. I den anledning har Anbud365 har invitert kommentatorkorpset sitt til å mene noe om klagenemnda. Vi har spurt om Kofa har levet opp til forventningene, om de har hatt nytte av Kofa og hva Kofa kan bli bedre på. Ikke minst var vi interessert i å høre om forventninger og ønskemål når det gjelder nemnda i årene som kommer.

Gunn-Sølvi Arveschoug, Seksjonssjef innkjøp, OsloMet – storbyuniversitetet

– Hvor ofte er du inne på nettsiden til Kofa? Daglig, ukentlig, en gang imellom eller bare når du får tips om at du bør kikke på en sak? Kanskje både – og…

– Jeg er på nettsiden til KOFA – en gang imellom – når jeg søker informasjon om en konkret gråsone situasjon. Deres saker har bidratt til å tydeliggjøre regelverket, praksis – og teori.

– Abonnerer du på Kofas nyhetsbrev?

– Ja, men jeg leser dem sjeldent. Bruker Kofa.no mer som oppslagsverk når jeg har behov for juridisk støtte i en konkret sak.

– Kofa skulle være et lavterskeltilbud og bidra til kompetanseheving om offentlige anskaffelser. Har Kofa levet opp til forventningene?

– Jeg hadde forventninger om at avgjorte saker skulle bidra til å tydeliggjøre regelverket og handlingsrommet. En del av sakene har relevant overføringsverdi til egne saker men det krever en del å finne informasjon og læring fra sakene de har behandlet.

– Har du i din yrkesutøvelse selv hatt nytte av Kofa på noen måte?

– ja, jeg har funnet relevant støtte og innspill til tekst som vi har benyttet i egne konkurranser. Tidligere arbeidsgiver var også innklaget for KOFA i en sak. Og det var en lang og lærerik prosess. Advokaten til klager endret spørsmål og påstander underveis – vi ble aldri ferdige med å svare ut, da de tydelig lette etter nye feil.

– Hva bør Kofa bli bedre på?

– Hvis de skal ha en rolle med å heve kompetanse, tenker jeg det er en del mer de kan gjøre på det området. Nå synes jeg det tar det lang tid å finne svar på det man leter etter. Sammendrag er bra og de har en søkefunksjon men jeg synes ikke det er enkelt å fange opp hva som er god rettspraksis på de ulike områder innenfor anskaffelsesregelverket – eller øke kompetansen min – basert på de sakene som blir behandlet. Jeg synes de burde bli bedre på å formidle «læringspunktene» og forenkle relevant informasjonsinnhenting.

Bli den første til å kommentere på "Kofa 15 år – Anbud365-kommentatorer (III): Mer formidling av læring fra sakene"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.