Kofa godt i gang med å kutte saksbehandlingstid, men mørke skyer i horisonten

bud365: Årets Kofa-konferanse historisk – skal gjennomføres digitaltDato for gjennomføring av årets Kofa-konferanse, som skal gå som webinar, er ikke endelig fastsatt ennå, men både tidspunkt, påmelding og andre praktiske forhold vil bli meddelt om noen uker, opplyser direktør i Klagenemndsekretariatet, Anneline Vingsgård.

Skriv ut artikkelen

Kofa er godt i gang med å kutte saksbehandlingstiden. Nå avgjøres flere saker enn hva som kommer inn og snart er tre nye saksbehandlere på plass. De skal bare stelle med Kofa-saker, og er et godt bidrag til redusert saksbehandlingstid. Men mørke skyer er i horisonten. Hver tredje sak som nå kommer inn, gjelder ulovlige direkteanskaffelser. Foreløpig er det langt opp til rekordåret 2010, men dette er tidkrevende saker.

I årets første nyhetsbrev vier Kofa naturlig nok mye oppmerksomhet mot anskaffelser under korona-krisen. Det kan, heter det, oppstå situasjoner hvor det haster å få foretatt en anskaffelse eller hvor det er nødvendig å endre kontrakten.

På nettstedet www.klagenemndsekretariatet.no finnes saker hvor Kofa har avgjort saker opp mot de unntakene som er aktuelle i kriseperioden. Kofa anbefaler oppdragsgivere å vurdere om det er mulig å bruke disse bestemmelsene for å ivareta behov som er utløst av koronasmitten.

Fristutsettelser

Under krisen har de fleste av Kofas ansatte praktisert hjemmekontor. Nemndsmøter og andre møter er gjennomført som telefonkonferanser. En utfordring har vært fristene. Det har vært gjennomført tiltak for partene i sakene for å lette prosessfristene i sakene, heter det, og ved behov for fristutsettelser i åpne saker har Kofa åpnet for epost-henvendelser om det. I en periode var for øvrig tilsvarsfristen for nyankomne saker – på generelt grunnlag – utvidet fra 10 til 20 virkedager. Om dette eller andre fristutsettelser skal gjelde videre, avgjøres i disse dager.

Tross krise, hjemmekontor og telefonkonferanser har klagenemnda vært i full drift. Produksjonen er karakterisert som svært god i første kvartal – med totalt 46 avgjorte saker, hvorav fire gebyrsaker.

Ulovlige direkteanskaffelser

I første kvartal kom det inn 35 saker. En tredel av dem er registrert som ulovlige direkteanskaffelser, meldes det i nyhetsbrevet:

– Dette betyr at vi prosentvis mottar like mange ulovlige direkte anskaffelser i forhold til antall innkomne saker som Kofa hadde ved forrige periode med gebyrmyndighet. Antall innkomne ulovlig direkte anskaffelser er imidlertid foreløpig ikke på langt nær så høyt som i 2010 hvor det kom inn 111 gebyrsaker på ett år.

Rekordåret 2010

Statistikken på Kofas nettsted viser i skrivende stund at det frem til 3.april var innkommet 12 saker om ulovlig direkteanskaffelser. I rekordåret 2010 kom det i alt inn 406 saker, hvorav ca. 25% var gebyrsaker, dvs. med påstand om ulovlige direkte anskaffelser. I de tre første måneder av 2010 kom det inn 94 saker – 21 var gebyrsaker, dvs. om lag 22%.

I nyhetsbrevet trekkes det også frem positive saker, nemlig at Kofa nå avslutter flere saker enn det kommer inn, og det vil føre til at restansene på sikt vil bli redusert. Snart kommer tre nye saksbehandlere som bare skal jobbe med Kofa-saker, og dermed blir produksjonen enda større. Det vil bidra til at restansene blir ytterligere redusert.

Bli den første til å kommentere på "Kofa godt i gang med å kutte saksbehandlingstid, men mørke skyer i horisonten"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.