• Leverandører

Kofa kjemper for å kutte saksbehandlingstid – overoppfylte 2019-målet

Anbud365: Kofa kjemper for å kutte saksbehandlingstid – overoppfylte 2019-måletLeder av Klagenemndsekretariatet, direktør Anneline Vingsgård, skriver i Kofa-nyhetsbrevet at kort saksbehandlingstid vil være mulig å oppnå innen utgangen av 2020. Men andelen såkalte gebyrsaker, som er mer krevende enn vanlige klagesaker, øker i antall og andel.

Skriv ut artikkelen

Kofas «kutt-prosjekt» gav gode resultater i 2019: Målet var å avgjøre 160 saker, resultatet ble 168. Prosjektet har vært i gang i nærmere ett års tid og har som formål å kutte restanser og saksbehandlingstid. Når 2020 er omme, kan – på under visse forutsetninger – Kofa være nede på målet om tre måneders saksbehandlingstid. Men andelen saker som gjelder ulovlige direkteanskaffelser og overtredelsesgebyr er i ferd med å ta seg opp. Dette er gjerne kompliserte saker som krever tid.

Av Kofas siste nyhetsbrev for 2019, som kom ut rett før jul i fjor, fremgår det at kort saksbehandlingstid vil være mulig å oppnå innen utgangen av 2020. En bevilgning i årets statsbudsjett vil gjøre det mulig. Da kan nemlig et prosjekt som ble satt i gang tidlig i fjoråret og har som formål å kutte en stor del av restansene, fortsette. I en kommentar til statsbudsjett-bevilgningen uttalte leder av Klagenemndsekretariatet, direktør Anneline Vingsgård til Anbud365:

– Det gir oss mulighet til å nå målet om 3 måneders saksbehandlingstid ved utgangen av 2020 dersom antall innkomne saker holder seg lavt og vi klarer å ha en stabil bemanning fremover. Vi håper, at vi kan oppbemanne organet slik at vi også etter at restansene er nedarbeidet, kan holde restansene lave.

Kofa er en av nemndene i Klagenemndsekretariatet.

Overoppfylte 2019-målet

I januar i 2019, heter det i nyhetsbrevet, satte Kofa seg som mål å avgjøre 160 saker i løpet av fjoråret. Statistikken som nå er publisert på Kofas sider, viser at de nådde målet – og vel så det. 168 saker ble avgjort i 2019.

Restansene er redusert til 105 saker, og det er bare få saker fra 2018 som ennå ikke er behandlet, ifølge nyhetsbrevet. Det kom inn 151 saker forrige år, det er noen flere enn i 2018 da det kom inn 140. Fjorårstallet er det fjerde laveste antall nye saker gjennom klagenemndas 16-årige historie.

Gebyrsakene

På den annen side er det en markant, slik det beskrives i nyhetsbrevet, økning i innkomne gebyrsaker. Ifølge Kofas statistikk kom det i 2019 inn 26 slike saker, mot 15 i 2017 og 18 i 2018. Man må tilbake til 2012 – det året Kofa mistet muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Fra 2017 fikk klagenemnda tilbake denne muligheten.  Nå utgjør denne typen saker om lag 30% av alle innkomne saker til Kofa.

Som i forrige runde med gebyrmyndighet, skriver Vingsgård i Kofa-nyhetsbrevet, tok det en stund før klagene på ulovlige direkteanskaffelser begynte å komme inn til Kofa. I 2019 gav Kofa tre slike gebyr.

Saksbehandlingstidene

Ved det nylig passerte årsskiftet var saksbehandlingstiden for prioriterte rådgivende saker 62 dager, 407 for rådgivende saker generelt. Forskjellen på disse to typer saker er at i de prioriterte venter oppdragsgiver med å inngå kontrakt inntil Kofa har sagt sitt. Tilsvarende er saksbehandlingstiden for gebyrsaker 338 dager – for prioriterte slike står det 0 i statistikken. Det må bety at den slags saker for tiden ikke er å finne på Kofas bord.

1 Comment on "Kofa kjemper for å kutte saksbehandlingstid – overoppfylte 2019-målet"

  1. Greit nok å kutte saksbehandlingstid med det viktigste må være at saksbehandlingen blir tilstrekelig slik at avgjørelser blir riktige.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*