Kofa kutter saksbehandlingstid; holder unna for tilstrømning av nye saker

Anbud365: Kofa kutter saksbehandlingstid holder unna for tilstrømning av nye sakerDirektør Anneline Vingsgård i Klagenemndsekretariatet, der Kofa inngår, kan vise til oppmuntrende resultater av dugnaden med å få saksbehandlingstidene ned.

Skriv ut artikkelen

Tross hjemmekontor og pandemi – Kofas dugnad viser tydelige resultater, skal man tro klagenemndas statistikk så langt i år. Saksbehandlingstidene er stadig på vei ned, både når det gjelder vanlige, rådgivende saker og de mer vanskelige gebyrsakene. Et lyspunkt er det selvfølgelig også at Kofa hittil i år har fått unna flere saker enn antall nye som kommer inn: 73 avgjort, 68 nye.

Kofa-statistikken i skrivende stund (pr. 25. april) viser at saksbehandlingstiden for rådgivende saker nå er på 193 dager. Ved utgangen av april i fjor lå den på 391 dager – i 2020 som helhet 272 dager. Også saksbehandlingstiden for vanlige gebyrsaker er på vei ned. Ved utgangen av april i 2020 var den 330 dager, for 2020 i sin helhet 353 dager – nå 215 dager.

Utviklingen tyder på at Kofas dugnadsinnsats bærer frukter – på tross av pandemi og hjemmekontor.

Flere saker avgjort

Statistikken viser også andre tegn på en bedret situasjon. Ved utgangen av april i fjor var 56 saker ferdigbehandlet, nå viser status 73 saker. 39 rådgivende saker er avgjort så langt i år – mot 28 i fjor.

Samtidig viser tilstrømningen av nye saker til Kofa en oppadgående tendens. Hittil er det kommet inn 68 saker. Ved utgangen av april i fjor var tallet 48. Blant rådgivende saker er det en økning på godt en dobling så langt – fra 19 ved utgangen av april i fjor til 39 så langt i år. Når det gjelder vanlige gebyrsaker er det noe færre så langt enn de fire første månedene av 2020 – 10 nå, 14 i fjor. Men det er kommet en prioritert gebyrsak, og slike var ikke å finne på noen Kofa-pult for ca. et år siden.

Regelbrudd/ikke regelbrudd

Også noen tendenser knyttet til avgjorte saker er av interesse. Av de 12 gebyrsakene som var avgjort av nemnda i fjor på denne tiden, førte fem saker til ileggelse av gebyr. Frem til nå er det behandlet 17 gebyrsaker, og gebyr er ilagt i bare tre av dem. Både i år og i fjor er to saker uten gebyr, mens sekretariatet hittil har avvist fire saker – mot en så langt i fjor.

Når det gjelder rådgivende saker er 39 behandlet så langt, av disse har nemnda konstaterte at det i 11 forelå regelbrudd, i 21 ikke. Inntil omtrent samme tid i fjor var 28 slike saker ferdig behandlet. Også da hadde nemnda avgjort at i 11 saker dreide det seg om brudd på regelverket, mens i sju av sakene var reglene fulgt. Av de 32 ferdigbehandlede hittil i år er altså godt over 33% brudd på regelverket, i fjor var andelen vel over 60%.

Omtrent like mange prioriterte rådgivende saker er behandlet hittil år som på om lag samme tidspunkt i 2020. Både i år og i fjor har 12 saker vært i nemnda, og i år er 50% av saken endt med brudd og uten brudd. I fjor var situasjonen en annen: Tre av fire endte med brudd og gebyr.

Bli den første til å kommentere på "Kofa kutter saksbehandlingstid; holder unna for tilstrømning av nye saker"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.