Kofa tross stri klagestrøm: Kortere tid pr. sak, flere avgjorte saker

Anbud365: Kofa tross stri klagestrøm Kortere tid pr. sak, flere avgjorte sakerDirektør Anneline Vingsgård i Klagenemndsekretariatet, der Kofa inngår, har i gang en dugnad med å få saksbehandlingstidene ned – så langt med suksess.

Skriv ut artikkelen

2021 kan bli et rekordenes år for Kofa i nyere tid. Det viser statistikk for Kofa til og med utgangen av august i år. Dugnadsprosjektet virker, selv om tilstrømningen av nye saker også kan bli rekordstor i år. Men antallet ferdigbehandlede saker ligger skyhøyt over tilsvarende de foregående årene, og saksbehandlingstider er kuttet – for noen saker halvert sammenliknet med bare tre år tilbake. Resultatet av saksbehandlingen er ikke lett å spå – de siste årene har den falt ut til fordel for både klagere og oppdragsgivere – et år «dødt løp».

Tallene er uttrekk og sammenstilling fra Kofas egen statistikk pr. utgangen av august i år.

I løpet av årets åtte første måneder er det kommet 126 klagesaker, godt 30 flere enn på samme tid i fjor. Takket være en betydelig tilstrømning av saker de siste månedene i 2020 endte årstallet på 181 – 30-40 saker mer enn i årene 2019 og 2018. Så om det blir rekord i tilstrømning av klagesaker i år (for nyere Kofa-tid!) vil inneværende års siste måneder avgjøre.

Avgjorte saker

I lys av dette hører ikke minst tallet på avgjorte saker. Frem til utgangen av august i er 141 klagesaker ferdig behandlet. På samme tid i fjor noterte Kofa 112 ferdigbehandlede, tilsvarende i 2019 90 ferdigbehandlede og i 2018 68.

Prioriterte, rådgivende saker

Når det gjelder saksbehandlingstidene har Kofa de siste årene «krøpet» nedover. For prioriterte, rådgivende saker er tar saksbehandlingen nå 58 dager – om lag hva den statistisk sluttet på i 2020. Dette er ned fra 62 dager i 2019 og 63 i 2018.  Prioriterte, rådgivende saker gjelder de klager der oppdragsgiver har signalisert at kontrakt ikke blir sluttet før Kofas avgjørelse foreligger. Hittil er det kommet inn 28 slike – mot 18 til samme tid i fjor. Innen årsslutt i fjor var det kommet inn 40 av denne typen, i 2019 36 og i 2018 32.

Vanlig rådgivende saker

Den store mengden klagesaker er der oppdragsgiver går videre uten å vente på Kofa, de såkalte rådgivende sakene. 73 slike er hittil kommet inn på Kofas bord, mot 89 i hele 2020, 90 i 2019 og 90 i 2018. Frem til utgangen av august i 2020 var det kommet inn 53 klagesaker i denne kategorien. Saksbehandlingstiden for disse sakene er oppløftende – fra 330 dager i 2018, 407 i 2019 og 272 i fjor – til 161 dager til og med august i år.

Gebyrsaker

Tilsvarende utvikling gjelder for vanlige, ikke-prioriterte gebyrsaker – fra 241 dager i 2018, via 407 dager i 2019 og 346 dager i 2020 til 238 dager etter at årets åtte første måneder er unnagjort. Tilstrømningen av denne typen saker har ellers økt de siste årene – fra 18 i 2018 til 27 året etter og til 52 i 2020. Om økningen fortsetter i 2021 er fremdeles et åpent spørsmål – tendensen peker i en annen retning: 24 ved utløpet av august i år, på tilsvarende tid i fjor hadde Kofa notert seg for 34 innkomne saker av denne typen.

Regelbrudd eller ei?

Hva viser så resultatet av klagebehandlingen. Samlet sett har behandlingen hittil i år endt med at Kofa har konstatert regelbrudd i ca.41 % av sakene. På samme tid i fjor var det regelbrudd- sakene som «hadde overtaket», de utgjorde om lag 55%. Fasiten ved årsslutt i 2019 var at sakene med regelbrudd utgjorde 43%, i 2018 var det «fifty-fifty» mellom saken med og uten regelbrudd.

Bli den første til å kommentere på "Kofa tross stri klagestrøm: Kortere tid pr. sak, flere avgjorte saker"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.