• Leverandører
  •  

Kommune reviderte sitt reglement tre år etter at ny lov trådte i kraft

Anbud365: Kommune reviderte sitt reglement tre år etter at ny lov trådte i kraftKvinesdal kommune har nå fått nytt innkjøpsreglement i tråd med regelverket som trådte i kraft 01.01.2017 - etter anbefaling i en revisjonsrapport. På bildet Kvinesdal-ordfører Per Sverre Kvinlaug (KrF)

Skriv ut artikkelen

Nytt anskaffelsesreglement for Kvinesdal kommune ble vedtatt i kommunestyret 26. februar i år – nær to år etter at en revisjonsrapport hadde anbefalt en slik oppdatering. Det nye reglementet kom på plass over tre år etter at ny lov om offentlige anskaffelser trådte i kraft. I en redegjørelse fra kommunen til Anbud365 om revisjonsanbefalingene fremgår det dessuten at ledere og innkjøpere nå vil få opplæring i det nye reglementet.

Kommunerevisjonen Vest, Vest-Agder IKS har sett på anskaffelser som Kvinesdal kommune gjennomførte i årene 2015, 2016 og 2017. Kvinesdal er en kommune i Agder fylkes med om lag 6000 innbyggere. Mange av kommunens rammeavtaler innen varer og tjenester blir inngått av Innkjøpssentralen Offentlige Fellesinnkjøp på Agder (OFA) Revisjonen har ikke vurdert disse.

Formålet med prosjektet var å undersøke om kommunen følger bestemmelsene om offentlige anskaffelser ved sine kjøp av varer og tjenester. I tillegg til å vurdere oppfølging av generelle bestemmelser så revisjonen også på hvordan kommunen følger opp kravene til lønns- og arbeidsvilkår for ansatte som utfører tjenester og bygge- og anleggsarbeider samt om leverandøren er tilknyttet lærlingordning og at en eller flere lærlinger deltar i arbeidet med å oppfylle kontrakten. Vurdert er også om kommunen stiller krav til hovedleverandøren om maks antall underleverandører.

Revisjonens anbefalinger

Basert på funnene i revisjonen, fikk kommunen i april 2018 en rapport med følgende anbefalinger: Revisjonen vil anbefale at kommunen reviderer sitt innkjøpsreglement slik at dette blir i tråd med regelverket som trådte i kraft 01.01.2017 og sikrer at dette blir gjort kjent og etterlevd av ansatte som har ansvar for anskaffelser. Dessuten bør kommunen sikre at anskaffelser gjennomføres i henhold til anskaffelsesregelverket.

Anbud365 tok kontakt med kommunen for å høre hva som er skjedd med anbefalingene:

«Som oppfølging av dette ble det bestemt følgende tiltak:

•        Den enkelte ansvarlige leder fikk ansvar for å følge opp de konkrete funnene i rapporten

•        Revidere innkjøpsreglement. Administrasjonen har hatt en gjennomgang i egen organisasjon om nytt reglement.  Videre hadde Kvinesdal kommune, Innovasjon Kvinesdal og Handelshuset Kvinesdal 18 november 2019 møte med næringslivet om regelverket for offentlige anskaffelser. Dagens regelverk, med muligheter og begrensninger, ble gjennomgått. Nytt anskaffelsesreglement ble vedtatt i kommunestyret 26. februar 2020.

•        Bedre opplæring.

– Sentrale innkjøpere har vært på eksterne kurs

– Det vil nå bli gitt opplæring i det nye reglementet til ledere og innkjøpere»

Be the first to comment

on "Kommune reviderte sitt reglement tre år etter at ny lov trådte i kraft"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*