Krass reiselivs-kritikk: Vil ikke bli diktert avbestillingsfrister av innkjøpere

Anbud365: Krass reiselivs-kritikk: Vil ikke bli diktert avbestillingsfrister av innkjøpereEt brev om offentlige aktører som forsøker å diktere avbestillingsfrister når det gjelder innkjøp av kurs- og konferansetjenester, er sendt Nærings- og fiskeridepartementet fra NHO Reiseliv. For adm.dir. i NHO-foreningen, Kristin Krohn Devold, er det viktig at politiske ledelse, her ved næringsminister Jan Chr. Vestre, får se brevet (foto/Devold: NHO Reiseliv/Per Sollerman).

Skriv ut artikkelen

NHO Reiseliv vil ha slutt på at offentlige kjøpere av kurs- og konferansetjenester dikterer avbestillingsfrister. I et brev fra foreningen blir Nærings- og fiskeridepartementet bedt om å ta grep. Underliggende etater, og andre offentlige innkjøpere må gjøres oppmerksomme på hva som er akseptabel fremgangsmåte ved kjøp av kurs- og konferansetjenester, lyder NH-foreningens krav.

NHO Reiseliv er en av der større NHO-landsforeningene og har over 3800 medlemmer. Det er bedrifter som tilbyr kurs- og konferansetjenester.

I det siste, heter det i brevet som Anbud365 har fått tilgang til, har disse NHO-medlemmene opplevd et stort press fra offentlige etater og -virksomheter om avbestillingsfrister for store arrangement som er helt ned i 30 dager.

Kan ikke selges på nytt på kort varsel

Store arrangementer som ofte planlegges helt opp til 4 år før og har en ramme på millioner, tar ofte stor plass og det holdes av stor kapasitet hos leverandør. De samme områdene og kapasiteten kan ikke selges på nytt ved kort varsel skulle det komme en avbestilling, poengterer NHO Reiseliv og konstaterer at disse leverandørene er nødt til å ha atskillig lengre avbestillingsfrister, noen ganger helt opp til 6 måneder.

– Offentlige virksomheter har stor innkjøpsmakt og vi mener de også har et stort ansvar for å forstå de markedene de er aktører i, blant annet når det gjelder betingelser. Flere bedrifter oppgir at de føler de er nødt til å godta betingelser de vil få vanskeligheter med å leve med skulle avbestillingen bli en realitet, eller miste alle oppdrag fra de offentlige virksomhetene, ifølge brevet til Nærings- og fiskeridepartementet.

Ber om akseptabel fremgangsmåte

De korte fristene har også en stor innvirkning på de ansattes behov for planlegging og forutsigbarhet, heter det. Det blir derfor ekstra viktig at de offentlige virksomhetene er oppmerksomme på dette. NHO Reiseliv ber derfor departementet om å gjøre sine underliggende etater, og andre offentlige innkjøpere oppmerksomme på hva som er akseptabel fremgangsmåte ved kjøp av kurs- og konferansetjenester.

Bli den første til å kommentere på "Krass reiselivs-kritikk: Vil ikke bli diktert avbestillingsfrister av innkjøpere"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.