På Anbud365-dagen 16. juni: Om etiske krav og ny lov som gir nye utfordringer

Anbud365: På dagens Anbud365-webinar: Grundig søkelys på nylansert evalueringsmodellChristian Bjørtuft Ellingsen (t.v.) og Anders Thue, begge advokater og partnere i Advokatfirma Simonsen Vogt Wiig, sto for dagens Anbud365-webinar om «Evaluering ved prissetting av kvalitet» (Foto: skjermdump).

Skriv ut artikkelen

Etiske krav i offentlige anskaffelser klatrer stadig høyere på dagsordenen, men skaper fortsatt utfordringer. På Anbud365-dagen 16.juni gir advokater fra Simonsen Vogt Wiig solid bakgrunn for hva du kan og ikke kan. 1. juli kommer en ny lov som stiller krav om aktsomhetsvurderinger i forbindelse med bl.a. krav om menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden. Hva kan det bety for innkjøpere og leverandører? Med bred erfaring fra arbeid med menneskerettigheter og arbeidsvilkår svarer Sykehusinnkjøp på Anbud365-dagen om den nye loven kan bidra til å øke kvaliteten på jobben de gjør i dag.

Du kan melde deg på via denne lenken.

Anbud365-dagen 16. juni i år er hybrid, dvs. du kan delta både fysisk og digitalt. Vi legger også denne gangen små pauser mellom foredragene, samt en større «lunsj-/minglepause», slik Anbud365-lesere har ønsket seg. Flere av foredragene er for øvrig også kommet i stand etter forslag fra Anbud365s lesere.

Eksperter på offentlige anskaffelser fra fire av landets ledende advokatfirmaer tar på årets Anbud365-dag for seg sentrale problemstillinger og gir praktiske tips og råd. Ett av disse er Simonsen Vogt Wiig: Etiske krav i offentlige anskaffelser, og det er partnerne Christian Bjørtuft Ellingsen og Anders Thue som tar for seg de viktigste reglene. Etiske krav står stadig høyere på agendaen i offentlige anskaffelser og oppdragsgiver kan inkorporere etikk iblant annet kvalifikasjonskrav, kontraktskrav og tildelingskriterier. Likevel fortsetter denne type krav og kriterier å skape utfordringer både for oppdragsgivere og leverandører.

Menneskerettigheter, aktsomhet

14 dager etter Anbud365-dagen, 1. juli, trer «lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold»- åpenhetsloven – i kraft. Lovens formål er å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid i virksomheter og leverandørkjeder. I tillegg skal den bidra til å sikre lett informasjonstilgang for utenforstående, f.eks. offentlige innkjøpere. En aktsomhetsvurdering skal gjøres. Det er en prosess som skal synliggjøre at din virksomhet har ettergått sin leverandørkjede og dokumentert at leverandørene gir egne arbeidstakere anstendige arbeidsvilkår.

Anbud365: På Anbud365-dagen 16. juni: Om etiske krav og ny lov som gir nye utfordringer

Sykehusinnkjøp har lenge vært helt i spiss når det gjelder offentlige innkjøperes engasjement for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ned gjennom leverandørkjeden. Dermed har de mye god erfaring å formidle videre. På Anbud365 dagen kommer spesialrådgiver etisk handel i Sykehusinnkjøp, Pia Trulsen (bildet), for å fortelle om hvilke konsekvenser denne loven får for Sykehusinnkjøp? Hun vil ta for seg hvordan de jobber med aktsomhetsvurderinger i anskaffelser og hvordan de kartlegger verdikjeden. I tillegg vil hun komme med eksempler på hvordan Sykehusinnkjøp følger opp leverandører – hva fungerer bra og hva fungerer mindre bra. Kan Åpenhetsloven bidra med å øke kvaliteten på jobben Sykehusinnkjøp gjør i dag, spør Pia Trulsen?

En rekke andre hovedpunkter

I tillegg til innslagene med Simonsen Vogt Wiig og Pia Trulsen fra Sykehusinnkjøp er det en rekke andre hovedpunkter i årets program for Anbud365-dagen. Vi har i år også gleden av for første gang å ha med oss Advokatfirmaet Thommessen – i tillegg til de andre advokatene som mange er vel kjent med fra tallrike, populære Anbud365-webinarer:

  • Beregning av anskaffelsens verdi (Grette)
  • Oppdragsgivers avlysningsrett i lys av nyere praksis (Thommessen)
  • Rammeavtale, opsjoner, endringsklausuler – hvordan sikre fleksibilitet i kontraktsfasen? (Wikborg Rein)

I tillegg er det muligheter for å stille spørsmål til advokatene i pausene. Kanskje får du svar på en juridisk nøtt du lenge har grublet over?

Kategoristyring, bruk av egne data …

Og dessuten – ikke minst:

  • Fra førsteamanuensis Jan Ole Similä, Nord Universitet kommer rapport fra forskningsverdenen: Hvordan brukes data produsert i egen organisasjons anskaffelser – om de brukes i det hele tatt?
  • Og om du tenker på eller planlegger innføring av kategoristyring er Bærum kommunes erfaringer fra etablering av kategoristyring nyttig å ha med seg. Anskaffelsessjef Heidi Elise Rygg, Bærum kommune, forteller – ispedd erfaringer også fra Fredrikstad kommune.
  • Vi håper å få snarlig avklaring når det gjelder det siste foredraget – om skytjenester.

På denne lenken finner du program og her kan du melde deg på.

Bli den første til å kommentere på "På Anbud365-dagen 16. juni: Om etiske krav og ny lov som gir nye utfordringer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.