Skjerpede miljøkrav: Rogaland mot hovedstrømmen

Anbud365: Skjerpede miljøkrav: Rogaland går egne veierBlant de hittil innkomne høringsuttalelsene til forslaget om skjerpede miljøkrav er det to virksomheter som går en annen vei enn flertallet – begge fra Rogaland: Fylkeskommunen og Petroleumstilsynet går imidlertid for samme alternativ. På bildet direktør i Petroleumstilsynet, Anne Myhrvold (t.h.) og fylkesdirektør Gunn Claire Westad, Rogaland fylkeskommune.

Skriv ut artikkelen

Etter hvert som meningene om forslagene fra regjeringen om skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser kommer inn, tegnes et bilde: Forslaget om miljøkrav og – kriterier i enhver anskaffelse er uten støtte så langt – et innkjøpsfaglig skjønn ønskes beholdt. De to forslagene med miljøkrav ved «ikke uvesentlig miljøbelastning» og mer fleksibilitet vinner frem. Å velge mellom miljøkrav til ytelsen eller vekting – eventuelt en kombinasjon, samler flest. Imidlertid går også noen for alternativet med å velge miljøkrav eller -kriterier på minst ett trinn i anskaffelsesprosessen. Minimum 30% ved vekting, kommer ingen unna. Og Rogaland går egne veier.

Høringsfristen for forslaget til skjerpede miljøkrav i offentlige anskaffelser er 8. mars. I skrivende stund har Nærings- og fiskeridepartementet lagt ut 20 innkomne uttalelser, fordelt på ni kommuner, fem statlige, to interesseorganisasjoner, tre næringsdrivende og en privatperson.

Av de tre forslagene i høringsnotatet er det forslag 3 med følgende forslag til ny § 7-9 som får oppslutning fra de fleste som mener noe om forslagene: «På områder med ikke uvesentlig miljøbelastning skal oppdragsgiver enten stille miljøkrav til ytelsen, eller vekte miljøhensyn med minimum 30 prosent. Bruken av miljøkrav og vekting av miljøhensyn kan også kombineres».

Følger ikke hovedstrømmen

Men også et annet forslag, forslag 2, har sine tilhengere – foreløpig Petroleumstilsynet (holder til i Stavanger) og Rogaland fylkeskommune. Forslaget lyder slik: ««Oppdragsgiveren skal ta hensyn til å minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige løsninger ved sine anskaffelser. Offentlige oppdragsgivere skal stille miljøkrav eller kriterier på minst ett av følgende trinn i anskaffelsesprosessen:

a) Kvalifikasjonskrav
b) Kravspesifikasjon
c) Tildelingskriterium
d) Kontraktsvilkår»

Her hører også et forslag til ny § 18-1 (3a) med: «På områder med ikke uvesentlig miljøbelastning skal miljøhensyn alltid vektes minimum 30 prosent.»

Ambisiøse miljøkrav

Petroleumstilsynet skriver om dette forslaget (forslag 2) at det bidrar til at offentlige oppdragsgivere stiller flere og mer ambisiøse miljøkrav samtidig som en fremmer effektiv bruk av samfunnets ressurser. Det gir størst fleksibilitet og vil kunne bidra best til at oppdragsgivere får den anskaffelsen som ønskes samtidig som miljøhensyn godt blir ivaretatt.

Av Rogaland fylkeskommunes begrunnelse for valg av forslaget heter det bl.a. at det er det som er mest egnet til å oppnå ønsket effekt både på kort og lang sikt. Forslaget er i tråd med Rogaland fylkeskommunes anskaffelsesstrategi, som har som tiltak at våre anskaffelser skal bidra til lavest mulig forbruk og miljøbelastning, samt fremme klimavennlige løsninger.

Uklart om 30%-krav

Petroleumstilsynet har for øvrig en merknad til forslag 3, setningen «Bruken av miljøkrav og vekting av miljøhensyn kan også kombineres». Meningen er, skriver tilsynet, at man i disse tilfellene ikke behøver å vekte miljøhensyn med 30%. Dette bør i så fall presiseres nærmere i selve bestemmelsen. Slik forslaget lyder nå, kan siste punktum også leses naturlig som at i kombinasjonstilfellene så skal miljøhensyn fremdeles vektes 30%.

Bli den første til å kommentere på "Skjerpede miljøkrav: Rogaland mot hovedstrømmen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.