Slik bruker du dynamisk innkjøpsordning – ny veiledning lansert

Anbud365 Slik bruker du dynamisk innkjøpsordning – ny veiledning lansertDirektoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), her ved divisjonsdirektør Dag Strømsnes, har i dag lansert veiledning om dynamisk innkjøpsordning (DPS/DIO).

Skriv ut artikkelen

En ny veiledning om hvordan dynamisk innkjøpsordning skal gjennomføres og når ordningen er egnet, er lansert i dag. Det er Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) som har utviklet den. Dynamisk innkjøpsordning (DPS) – også kalt DIO – er en fullt ut elektronisk prosess fra oppdragsgiver etablerer ordningen til avtale med leverandøren er gjort.

Det har vært en økende interesse for bruk av dynamisk innkjøpsordning og det har utviklet seg svært ulik forståelse av regelverket og praksis ved gjennomføringen. – Vi håper veiledningen kan være til nytte, sier seniorrådgiver Ingrid Bjerke Kolderup i DFØ til anskaffelser.no.Som offentlig oppdragsgiver kan det være aktuelt å bruke dynamisk innkjøpsordning når

  • … det er et gjentagende behov for ytelser som ikke trenger særlige tilpasninger, såkalte hyllevarer
  • … når man anskaffer i et marked preget av rask utvikling, for eksempel utvikling av teknologi, synkende priser, stor variasjon i kapasitet i markedet eller stadig nye leverandører
  • .. når det skal legges til rette for at små og mellomstore bedrifter (SMB-er) kan delta og kan noen ganger være et alternativ til rammeavtaler

Om hyllevarer

Kravet til hyllevarer setter visse skranker for hvilke ytelser som kan anskaffes ved DPS/DIO.  Forskriften regulerer ikke nærmere hva såkalte hyllevarer innebærer. Hva hyllevarer omfatter vil kunne endres over tid etter hvert som visse ytelser blir mer tilgjengelig i markedet og disse lar seg beskrive objektivt, kvantifiserbart og lar seg evaluere raskt og effektivt, heter det i veiledningen.

DPS/DIO skiller seg fra rammeavtaler først og fremst ved at nye leverandører kan søke om opptak i ordningen under hele ordningens varighet. DPS/DIO er ment for standard ytelser der oppdragsgiver vil gjennomføre invitasjon til å levere tilbud gjentagende ganger. Det vil derfor være smart å digitalisere prosessen evalueringen slik at den blir mest mulig effektiv.

Tilbud og vilkår

Veiledningen omtaler DPS/DIO som en fleksibel ordning – med formål å bidra til effektiv ressursbruk som gir mulighet til å få inn et stort antall tilbud med markedets beste betingelser til enhver tid.

Et tips er at DPS/DIO er en relativt ny ordning som mange ennå ikke har erfaring med, derfor kan det være lurt å informere markedet om ordningen og fordeler for leverandørene. Informasjonen kan legges på hjemmesiden og også lenkes dit fra konkurransegrunnlaget, eventuelt inngå i dialogaktiviteter med leverandørene.

Ikke Teams, Zoom e.l.

Ordningen skal gjennomføres som en fullt ut skriftlig elektronisk prosess fra ordningen blir etablert avtale med leverandøren inngås. Det derfor ikke anledning til muntlig kommunikasjon som intervjuer eller forhandlinger, heller ikke gjennom Teams, Zoom eller andre muntlige elektroniske kanaler.

Bli den første til å kommentere på "Slik bruker du dynamisk innkjøpsordning – ny veiledning lansert"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.