Statens innkjøpssenter i markedet for å jakte kapasitet og kompetanse

Anbud365: Statens innkjøpssenter i markedet for å jakte kapasitet og kompetanseStatens innkjøpssenter har fått tilførsel av budsjettpenger – som har åpnet for en betydelig økning av senterets kapasitet og kompetanse. På bildet leder av innkjøpssenteret, avdelingsdirektør Kjetil Østgård.

Skriv ut artikkelen

Statens innkjøpssenter skal i gang med omfattende rekruttering for å sikre økt kompetanse og kapasitet. Siktemålet er flere statlige fellesavtaler og styrket satsing på bærekraft forteller leder av innkjøpssenteret, avdelingsdirektør Kjetil Østgård, i en samtale med Anbud365. Når den forestående rekrutteringsrunden er over, er antall ansatte nær det tredobbelte av hva ressurssituasjonen var da senteret ble etablert for snart seks år siden.

Statens innkjøpssenter, en avdeling i anskaffelsesdivisjonen i Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), ble etablert 1. januar 2016. Den gang var senteret satt opp med ti årsverk – etter den forestående rekrutteringsrunden regner Østgård med at de blir mellom 25 og 30 medarbeidere. Sist høst var de på et tidspunkt bare åtte ansatte.

– Hva slags kompetanse jakter dere på nå?

– Vi sikter oss inn mot innkjøpere som kan være prosjektleder og bidra til å gjennomføre store, statlige fellesavtaler fra planlegging til kontraktsgjennomføring, fremhever han. I tillegg søker vi å rekruttere flere unge med mindre erfaring, i og med at vi allerede er godt besatt med seniorkompetanse. Vi trenger m.a.o. mer kapasitet.

Men også bærekraft er et område der egen kompetanse skal skaffes til veie. Det er behov for en bærekrafts-koordinator:

Bærekrafts-koordinator

– Vi er så heldige at avdelingen for innovasjon og bærekraft i anskaffelsesdivisjonen er vår søsteravdeling, påpeker Østgård, og vi har vært heldige som har kunnet trekke på deres kompetanse. Men nå er volumet blitt så stort at begge ser det som formålstjenlig at vi skaffer oss bærekraftskompetanse som skal sikre et helhetlig fokus på bærekraft på tvers av avtaleporteføljen.

To av innkjøperne – prosjektlederne – tiltenkes en rolle i seksjonen for kontor- og reise-avtaler. Konkrete prosjekter vil Østgård komme tilbake til. De to-tre øvrige innkjøperne kan se i møte gjennomføring av avtaler innen IKT-kategorien og på markedsplassen for skytjenester, som inngår i Statens innkjøpssenter. – Å kjøpe inn IKT-tjenester og skytjenester spesielt vil kreve egnet kompetanse, samtidig som også anskaffelseskompetansen må sitte, ifølge Østgård.

Innkjøpssenteret tar i denne runden også sikte på å øke den juridiske kapasiteten. Vi har god juridisk kompetanse, men ser at det er ressurskrevende prosesser, sier Østgård.

– Innebærer kapasitets- og kompetansetilførselen også nye avtaler, eventuelt fremskynding av allerede planlagte avtaler?

– I disse dager behandler Statens innkjøpsråd, som er vårt rådgivende organ, kategoristrategi for IKT-området. Med den kapasiteten som nå er innen rekkevidde, ser vi muligheter for å gjennomføre den tilhørende handlingsplanen for kategorien raskere enn opprinnelig planlagt, opplyser Østgård.

En kontorkategori er også på gang. Hva den vil inneholde, må arbeidet med analysene gi svaret på, men fellesavtale for forbruksmateriell vil inngå i kategorien. Arbeidet med strategi- og handlingsplan vil avklare innholdet i kategorien nærmere. – Samtidig, fortsetter Østgård, gjør vi markedsundersøkelser når det gjelder møbler og inventar. Her er jeg ganske sikker på at det ligger et uutnyttet potensial i å etablere statlige fellesavtaler.

Bli den første til å kommentere på "Statens innkjøpssenter i markedet for å jakte kapasitet og kompetanse"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.