Statens innkjøpssenter: Kontor blir «gigant-kategori», strategi lansert

Anbud365: Vurderer egenerklæring på at det ikke er russisk involvering hos leverandørerLeder av Statens Innkjøpssenter, avdelingsdirektør Kjetil Østgård i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring, sier til Anbud365 at deres erfaring er at leverandørmarkedet omstilte seg raskt ved innføring av strengere sanksjoner i forbindelse med krigen i Ukraina.

Skriv ut artikkelen

Statens innkjøpssenter lanserer nå kategoristrategi for kontorområdet – en etter hvert svært omfangsrik kategori. Mange nye fellesavtaler vil se dagens lys for første gang – totale portefølje er 18 – 21 avtaler. To anskaffelser starter opp allerede i inngangen av det nye året (interiørarkitekttjenester og revisjonstjenester). For tiden er det bare én fellesavtale som er aktiv og på plass i denne kategorien. Det er fellesavtale om kjøp av forbruksmateriell. I tillegg er en fellesavtale som er i prosess, fellesavtale om kjøp av kontormøbler, heter det på anskaffelser.no.

Formålet med å utarbeide en kategoristrategi for kontorområdet har vært å analysere området for å få innsikt i og identifisere hvilke avtaleområder som er egnet for statlige fellesavtaler. I tillegg å belyse gevinstpotensialet og utfordringer knyttet til de enkelte avtaleområdene. Kontorkategorien er delt inn i fire underkategorier: Kontordrift, Elektrisk kraft, Profesjonelle tjenester og Møbler og inventar.

Bærekraft er en viktig dimensjon, og en helhetlig bærekraftsvurdering av samtlige avtaleområder som har blitt analysert, er gjennomført. Vurderingene inneholder bl.a. risikovurderinger knyttet til brudd på menneskerettigheter og arbeidsvilkår og risiko for negativ klima- og miljøpåvirkning. Samtidig er det gjort en vurdering av gevinstpotensialet mht. bærekraft ved å etablere en fellesavtale på de ulke kontraktsområdene.

Betydningsfullt gevinstpotensial

Analysen i kategoristrategien konkluderer med at gevinstpotensialet ved å gjennomføre handlingsplanene er betydningsfulle. Gevinstene knyttet til effektivisering og kvalitet, samt samfunnsgevinster, vil bli merkbart for virksomhetene i statlig sektor, samtidig som at det er av stor betydning for leverandørene at en så stor oppdragsgiver går inn i de ulike leverandørmarkedene.

Kategoristrategien har disse resultatmålene:

  • Identifisere potensielle kontraktsområder
  • Identifisere potensielle gevinster
  • Kartlegge kategoriens organisering og ressursbehov
  • Identifisere grenseflater mot andre kategorier

… og skal bidra til disse effektmålene

  • Forenkle og effektivisere anskaffelser innenfor kontorkategorien i statsforvaltningen, gjennom å samordne anskaffelser og avtaleforvaltning, samt oppnå synergieffekter og effektive prosesser som følge av et samordnet og samkoordinert kompetansesenter (Statens innkjøpssenter).
  • Bærekraftige anskaffelser i samsvar med DFØs handlingsplan for økt andel klima- og miljøvennlige anskaffelser og grønn innovasjon, som bidrar til å redusere skadelig miljøpåvirkning og fremme klimavennlige løsninger i hele livssyklusen til en ytelse.
  • Økonomiske besparelser gjennom gode priser og vilkår, som en effekt av å samordne innkjøp innenfor definerte områder med stort volum.

Bli den første til å kommentere på "Statens innkjøpssenter: Kontor blir «gigant-kategori», strategi lansert"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.