Statens innkjøpssenter: Reagerer mot bundling – går motsatt vei

Anbud365: Statens innkjøpssenter Reagerer mot bundling – går motsatt vei- Vi tror ikke «bundling» er effektivt og samfunnsøkonomisk nyttig, poengterer leder for Statens innkjøpsenter, direktør Kjetil Østgård, overfor Anbud365.

Skriv ut artikkelen

– Vi deler opp flere av høstens kontrakter i til dels mange delkontrakter fordi vi ønsker å vedlikeholde markedene, slik at vi ved neste korsvei sikrer oss best mulig konkurranse-kvalitet. Det sier leder for Statens innkjøpssenter, direktør Kjetil Østgård, til Anbud365. Han kommenterer en trend i retning av «bundling» fra flere offentlige oppdragsgiveres side – på en måte det motsatte av hva innkjøpssenteret gjør.

Når en oppdragsgiver «bundler», pakkes flere varer og tjenester sammen i en avtale. I prinsippet kan det omfatte så å si alt en offentlig oppdragsgiver trenger innen en innkjøpskategori. Løsningen forenkler kontaktsoppfølgingen, på den annen side er det stort sett bare noen få store bedrifter som dermed kan levere.

I forskrift til lov om offentlige anskaffelser § 19-4 er det uttrykt at en oppdragsgiver kan velge å dele opp anskaffelsen i delkontrakter, og at han selv kan bestemme selv størrelsen på og innholdet i delkontraktene. Deles ikke anskaffelsen opp i delkontrakter, skal det gis en kort begrunnelse i anskaffelsesdokumentene eller i anskaffelsesprotokollen. Begrunnelsen kan imidlertid ikke overprøves, heter det.

Motsats til bundling

Av planene for nye statlige avtaler i regi av Statens innkjøpssenter utover høstmånedene får man på mange måter motsatsen til «bundling». En serie avtaler blir delt opp i delkontrakter, for en avtales vedkommende i over 1000. Selvsagt litt av en jobb for dem som skal følge opp alle leverandørene, men på den annen side sikres best mulig konkurranse, muligheter for de mange små og mellomstore bedriftene – og på hotellområdet, muligheten for de hotellene som ikke er kjedetilknyttet.

Leder for Statens innkjøpssenter, direktør Kjetil Østgård, har registrert trenden med «bundling», og peker i en kommentar til Anbud365 nettopp på hva regelverket sier:

Vedlikeholde markedet

– Vi tror ikke bundling er effektivt og samfunnsøkonomisk nyttig, poengterer han. Når Statens innkjøpssenter skal inngå nye avtaler, tar vi utgangspunkt i hvordan markedet er bygd opp og vi går bredt ut og analyserer hvordan vi kan sikre mest mulig konkurranse. Erfarer vi at en oppdeling i flere avtaleområder kan sikre bedre konkurranse legger vi til rette for dette. At oppfølgingen av leverandører og intern koordinering rimeligvis blir mer omfattende, er på en måte prisen å betale.

Østgård fremholder at når en stor innkjøper ikke deler opp, men heller samler flere avtaleområder i en stor avtale, risikerer man at bare et fåtall leverandører er kapable til å levere den bredden av varer og tjenester som etterspørres. Dette vet også leverandørene som skal levere tilbud. – I anbud hvor varer og tjenester bundles sammen risikerer man dårligere betingelser og redusert kvalitet grunnet manglende konkurranse, slår Østgård fast.

Bli den første til å kommentere på "Statens innkjøpssenter: Reagerer mot bundling – går motsatt vei"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.