Strategiske innkjøp: Kompetanse og støtte fra ledelsen avgjørende

Anbud365: Strategiske innkjøp Kompetanse og støtte fra ledelsen avgjørendeTone Riise Åberg (t.v.) og Astrid Petersson, Institutionen för teknisk logistik och produktionsekonomi ved Lunds Tekniska Högskola står bak den prisbelønte avhandlingen om strategiske innkjøp

Skriv ut artikkelen

To faktorer er spesielt viktige for å arbeide best mulig med strategiske innkjøp: Kompetanse og kompetanseutvikling i tillegg til hvordan man arbeider i tverrfunksjonelle team. Dette gir status og nødvendig støtte fra ledelsesnivået, fremgår det av en fersk, prisbelønt avhandling. Generelt virker det også som om en mer sentralisert struktur for innkjøpsorganisasjonen hører sammen med mer strategisk arbeid.

Hvert år arrangerer de svenske konkurransemyndigheten en konkurranse om den beste og nyttigste avhandlingen innenfor konkurranse- og anskaffelsesområdet. Til vinnerne vanker det prispremier. En av årets vinnere er Astrid Petersson og Tone Riise Åberg som studerer ved Institutionen för teknisk logistik och produktionsekonomi ved Lunds Tekniska Högskola. Avhandlingens tittel er “Strategiskt inköp inom offentlig upphandling – en explorativ studie”.

Studentene har testet ut teori mot praktisk anskaffelsesvirksomhet i fire offentlige enheter – en statlig, en fylkeskommunal/regional og to kommuner. Mål og visjon, status og støtte i tillegg til kompetanse er de faktorene som er viktigst. Å ha mål og visjoner er en nødvendighet for strategiske innkjøp, heter det, og derfor var det tydelig forskjell på det strategiske innkjøpsarbeidet mellom organisasjoner som hadde forankrede mål og de som ikke hadde slike.

Høy status og lederstøtte

Høy status i organisasjonen og fremfor alt støtte fra ledergruppen er en faktor som kan ha stor innvirkning på de øvrige faktorene, da en ledergruppe som ser verdien med innkjøpsfunksjonen, kan gi tilgang til ressurser som kreves for å utvikle innkjøpsarbeidet, fremgår det av den prisbelønte avhandlingen.

Høy kompetanse i innkjøpsfunksjonen gjør det mer strategiske arbeidet mulig og kan i forlengelsen bidra til å heve funksjonens status. Disse to faktorene er dessuten et bidrag til forståelse for innkjøp og den forretningsmessige verdien innkjøpsfunksjonen kan bidra med til organisasjonen i stort. Denne forståelsen er en nødvendighet for at organisasjonen skal se innkjøp som en strategisk viktig funksjon.

Sentralisert struktur

Det fremgår også av avhandlingen at generelt virker det som om en mer sentralisert struktur for innkjøpsorganisasjonen hører sammen med mer strategisk arbeid, selv om visse fordeler også er registrert med en hybridorganisasjon. Totalkostnadsperspektivet er den faktoren som i minst grad har trådt fram som en faktor, noe som kan skyldes omfanget av avhandlingens arbeid, understreker de to studentene.

Forfatterne av avhandlingen finner det for øvrig vanskelig å generalisere hvordan innkjøpsmiljølene i de ulike virksomhetene arbeider med strategisk innkjøp fordi det kan skille markant mellom ulike organisasjoner. Men det er ikke umulig å arbeide med strategisk innkjøp i kjøpende virksomheter.

Bli den første til å kommentere på "Strategiske innkjøp: Kompetanse og støtte fra ledelsen avgjørende"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.