• Leverandører
  •  

Tillit nøkkel til å gjøre anskaffelsesstrategien til et ledelsesverktøy

Anbud365: Tillit nøkkel til å gjøre anskaffelsesstrategien til et ledelsesverktøyDet er enkelt sagt spørsmål om å få ledelsesmiljøet i virksomheten til å innse og satse på at anskaffelser er et utmerket verktøy til å nå virksomhetens mål.

Skriv ut artikkelen

(En anbud365–kommentar) Tillit er en vesentlig nøkkel for å få anskaffelsesstrategien til å bli et verktøy for virksomhetens toppledelse og som gjelder for alle i virksomheten. Mye baserer seg på kompetanse, men også på tro på at innkjøpsansvarlige har kvaliteter nok til å gjennomføre strategien. Og: Anskaffelsesstrategien må speile virksomhetens mål, og det bør slett ikke bare være snakk om laveste pris.

I noen artikler de siste ukene har Anbud365 satt søkelyset på dette med anskaffelsesstrategien som verktøy for virksomhetens ledelse. Vi har gjort det fordi blant dem som steller med offentlige innkjøp, har det ikke vært så enkelt å få til en slik kopling. Mange har selvsagt lyktes, men debatten om problemstillingen er fremdeles levende.

Det er enkelt sagt spørsmål om å få ledelsesmiljøet i virksomheten til å innse og satse på at anskaffelser er et utmerket verktøy til å nå virksomhetens mål. Som jo er et ubetinget ledelsesansvar.

Hva må til?

Der toppsjefen selv har bakgrunn fra innkjøpsmiljø, slipper innkjøperne selvsagt overbevisningsrunden. I de fleste tilfelle er det imidlertid likevel ikke slik. Universitetsdirektør Gunn–Elin Aa. Bjørneboe ved Universitetet i Oslo oppsummerte hva som skal til, slik overfor Anbud365:

«Skal en virksomhets anskaffelsesstrategi bli et reelt verktøy for toppledelsen, må visse krav innfris: Strategien legger til grunn virksomhetens mål, innkjøp og innkjøpsprosesser må kommuniseres godt til toppledelsen, og det må være en kompetent innkjøpsseksjon som nyter toppledelsens tillit.»

Verdibidrag

Så vel styreleder Steinar Marthinsen som administrerende direktør Kjetil M. Istad i Sykehusinnkjøp HF tok også utfordringen fra Anbud365. Deres oppsummering:

«Innkjøpsfunksjonen må kunne vise sitt verdibidrag, som må reflektere den virksomheten innkjøpsfunksjonen er en del av. Lag etiske retningslinjer og ta gjerne utgangspunkt i etisk handel, miljø og innovasjon. Fokus på denne type områder, som harmonerer med kjernevirksomhetens verdier, bygger tillit!»

Suksessfaktorer

Av dette trer en del suksessfaktorer ganske klart fram:

  • Tillit er et nøkkelbegrep.
  • Toppledelsen må tro på anskaffelsesstrategien og på at fagfolkene på innkjøp følger den opp og dermed når resultater i pakt med virksomhetens mål.
  • Grunnlaget for dette er tillit til at innkjøpsansvarlige har den nødvendige kompetanse.
  • Dette igjen bygger på forutsetningen om at det er en tillitsfull kommunikasjon mellom toppledelse og innkjøpsansvarlige.

Sykehusinnkjøp bruker begreper som verdibidrag, etiske retningslinjer, etisk handel og innovasjon. Det er viktig å huske på at det ikke bare er innsparing, forenkling osv. for offentlige virksomheter. Det er også et videre samfunnsoppdrag.

Be the first to comment

on "Tillit nøkkel til å gjøre anskaffelsesstrategien til et ledelsesverktøy"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*