Vil ha utredet handlingsrommet for å stille krav og kriterier i fartøy-anskaffelser

Anbud365: Vil ha utredet handlingsrommet for å stille krav og kriterier i fartøy-anskaffelser– Norsk maritim industri skal effektivt kunne konkurrere om offentlige kontrakter. Ikke bare sikrer det arbeidsplasser og verdiskaping langs kysten, men det sikrer lærlinger et lærested og sørger for at vi bevarer kompetanse, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (foto: NTB Kommunikasjon / Statsministerens kontor).

Skriv ut artikkelen

Nærings- og fiskeridepartementet vil ha rede på hvilke kvalitetskrav som kan stilles i egne anbud for å sikre at norsk maritim industri effektivt kan konkurrere om offentlige oppdrag. Utredningen skal vurdere det EØS-rettslige handlingsrommet for å stille krav og kriterier i anskaffelse av fartøy. Anbudskonkurransen om utredningsoppdraget er nå kunngjort.

Bakgrunnen for utredningen er at regjeringen i sin regjeringsplattform (Hurdalsplattformen) lover å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen. Tilgang til offentlige kontrakter er viktig for at flere virksomheter skal kunne skape verdier og arbeidsplasser i Norge og for å bidra til et mangfold av leverandører. Noe av det viktigste det offentlige kan gjøre, er derfor å legge til rette for god konkurranse i sine anskaffelser, heter det i meldingen fra regjeringen.

Norske aktører har mulighet til å by på norske offentlige anbud, og offentlige anbud i andre EØS-land. Regjeringen vil imidlertid utrede hvilke kvalitetskrav vi kan stille i våre egne anbud, som kan sørge for effektiv og god konkurranse.

EØS-rettslige handlingsrommet

Utredningen skal vurdere det EØS-rettslige handlingsrommet for å stille krav og kriterier i anskaffelse av fartøy. Det skal særlig ses på muligheten for å innarbeide konkrete kriterier knyttet til standarder for utforming, utstyr, arbeidsspråk, lærlinger, HMS, lokalt nærvær og responstid. Det skal vurderes i hvor stor grad kvalitet kan vektlegges over pris i offentlige anbudsprosesser for anskaffelse av fartøy.

Utredningen skal også belyse hvorvidt andre EU/EØS-land benytter andre kriterier og krav i sine offentlige anbudsprosesser for anskaffelser av fartøy enn det som er vanlig i offentlige anbudsprosesser i Norge. I tillegg skal utredningen inneholde en vurdering av størrelsen på markedet for offentlige anskaffelser av fartøy i EU/EØS, og i hvilken grad offentlige anbud i andre EU/EØS-land går til nasjonale leverandører.

Mer handlingsrom

Samtidig er det også (minst) en annen utredning i gang som skal avdekke et handlingsrom. Distriktssenteret, som er et faglig uavhengig forvaltningsorgan opprettet i september 2008 og tilknyttet Kommunal- og distriktsdepartementet, ønsker å få svar på dette: Hvilket handlingsrom har kommunen for å legge til rette for anbud slik at små og mellomstore bedrifter i distriktene kan delta i konkurranser og få kommunen som kunde?

Bli den første til å kommentere på "Vil ha utredet handlingsrommet for å stille krav og kriterier i fartøy-anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.