• Leverandører
  • KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    SOS Inspection AS
    Tekstilservice AS
    Isobar Norge AS
    Tjelta Gulv og Bad AS

Sammenlikning: 11 av 15 grønne alternativer konkurransedyktige i pris

Anbud365: Sammenlikning 11 av 15 grønne alternativer konkurransedyktige i prisIfølge Miljøstyrelsens rapport har miljømerkene Svanen og EU-Blomsten en god del av æren for at mange grønne produktgrupper i dag kan matche de konvensjonelle produktgrupper på prisen. På bildet Lars Hindkjær, direktør i Miljøstyrelsen i Danmark.

Skriv ut artikkelen

I en dansk undersøkelse av sammenliknbare 15 grønne og konvensjonelle produkter som det offentlige kjøper inn, viser det seg at 11 grønne er konkurransedyktig på pris. Bare når det gjelder produktene dialyseposer, gjenoppladbare batterier, mindre personbiler til bytrafikk og skrivebordslamper var det grønne alternativet dyrere enn det konvensjonelle. I rapporten fremheves det også den betydning som Svanemerket og EU-blomsten har for innovasjon som utvikler grønne alternativer.

På oppdrag av Miljøstyrelsen i Danmark har Rambøll Management Consulting laget rapporten «Undersøgelse af prisen for det offentliges grønne valg». Innholdet er en overordnet kartlegging av det offentliges anskaffelser, fordelt på kommuner, regioner, statlige institusjoner og offentlig eide virksomheter. Til sammen kjøper disse årlig inn for om lag 300 milliarder danske kroner.

I tillegg dreier det seg om en vurdering av prisen for å la det offentlige velge grønne fremfor konvensjonelle produkter. Det er 15 utvalgte produktgrupper som danner basis for analysene. Disse er: Maling, arbeidstøy, rengjøringsmidler, oppvaskmaskiner, bærbare computere, printere, dialyseposer, batterier, mindre personbiler, skrivebord, skrivebordslamper, kantinedrift, rengjøringsservice, vaskeriservice og trykkeritjenester.

Relevante produkter

Produktene er ikke nødvendigvis de utgiftsmessig viktigste komponentene i det offentlige forbruk, heter det, men vurderes å inngå med en viss vekt – og samtidig er det produktområder som er relevante å se på i forhold til miljøbelastningen.

For hvert av produktene er det definert et grønt og et konvensjonelt produkt, som deretter er sammenliknet når det gjelder priser, omkostninger og miljøeffekter. Utvelgelsen av det grønne produktet er skjedd med utgangspunkt i en vurdering av hva som i dag på de respektive områdene kan betegnes som et grønt valg. Så er det valgt et konvensjonelt produkt som med hensyn til kapasitet og bruk er sammenliknbart med det grønne produktet, men som ikke lever opp til de grønne krav, som undersøkelsen i rapporten har hatt sitt fokus på, som:

  • Produktets merking med Svanen eller EU-blomsten
  • Bruk av færre miljø- og helseskadelige stoffer i produksjonen
  • Produsert av mer bærekraftige råvarer og materialer
  • Bruk av gjenbrukte materialer ved fremstilling av nye produkter 
  • Gjenbruk av det ferdige og utbrukte produktet
  • Lavt energiforbruk i fremstilling, bruk og evt. avhendelse 
  • Lang levetid 
  • Effektivitet i bruk

Fire grønne dyrere enn de konvensjonelle

Av de 15 utvalgte produktene var fire merkbart dyrere enn de konvensjonelle, mens resten var konkurransedyktige (samme prisnivå) eller billigere, fremgår det av konklusjonene i rapporten. Dialyseposer, gjenoppladbare batterier, mindre personbiler til bytrafikk og skrivebordslamper var de produktene der det grønne alternativet ikke var konkurransedyktig. Det gjøres oppmerksom på at sammenlikningen av de utvalgte grønne og konvensjonelle produktene ikke nødvendigvis er representative for bredden i de respektive produktgrupper.

Ifølge Miljøstyrelsens rapport har miljømerkene Svanen og EU-Blomsten en god del av æren for at mange grønne produktgrupper i dag kan matche de konvensjonelle produktgrupper på prisen. Alt tyder nemlig på, heter det, at en viktig drivkraft i den utviklingen er kravene som stilles for at bli sertifisert med et av de to offisielle miljømerkene. Ved å etterspørre miljømerkede produkter og serviceytelser bidrar de offentlige innkjøperne til å skjerpe innovasjon og konkurranse. Det påvirker både prisnivået i en positiv retning og fremmer samtidig en grønn utvikling som rekker ut over eget forbruk.

Be the first to comment

on "Sammenlikning: 11 av 15 grønne alternativer konkurransedyktige i pris"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*