En utfordring til landets små og mellomstore bedrifter

Anbud365: En utfordring til landets små og mellomstore bedrifterDisse forsto at samarbeid kunne gi uttelling, fra venstre: Egil Olsen, daglig leder Stavanger Installasjon, Trond Randeberg, daglig leder Rogaland elektro, Olav Helgøy prosjektleder, Eirik Helgøy, daglig leder R2S elektro, Bård Skavland, daglig leder Rønning elektro, Leif W Solland, Soland elektro styreleder, Kjell Egil Ellingsen, daglig leder Rønning holding (foto: Privat).

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) Små og mellomstore bedrifter er viktige og nyttige i offentlige anskaffelser dersom de kan by på løsninger det offentlige trenger og/eller dersom de kan gi de store reell konkurranse. Det siste er ikke minst viktig i en tid da store, geografisk omfattende avtaler er på mote, gjerne fordi de gir god kvalitet til gode priser. Men skal dette fortsette, trengs konkurranse, og det blir det ikke dersom noen få store – eventuelt bare en av dem – skal dominere. Utfordringen for de små og mellomstore er at de gjerne er for små hver for seg. Men det kan man jo gjøre noe med!

I uken kunne vi lese her på Anbud365 en historie om fire bedrifter innenfor elektrofaget som hadde gått sammen og kapret en større kontrakt på Campus Ås. Bedriftene var ikke av de minste, men heller i den delen av SMB som utgjør «mellomstore». De har ingen tanker om fusjon, men de ønsket dels å kapre kontrakt, dels å utføre de store i bransjen. Og vant på begge punkter.

SMB – eller små og mellomstore bedrifter – er et politisk honnørord. På samme måte som «gründere» er i ferd med å bli. De som ikke liker store landsdekkende avtaler, bruker også hensynet til de små og mellomstore som et argument. Og det er liten tvil om at både mikrobedrifter, småbedrifter og mellomstore slike er viktige, enten de har vært i business en tid eller nettopp er kommet i gang. Det bidrar til konkurranse, innovasjon og arbeidsplasser.

Bransjevise forskjeller

Her er det viktig å huske at det er bransjevise forskjeller mellom de små og mellomstore – fra håndverkere via konsulenter til høyteknologiske virksomheter med det siste innenfor IT-løsninger eller velferdsteknologi.

Noen av disse har funnet sin plass innenfor nisjer der de store enten er avhengig av dem eller kjemper for å kunne konkurrere når det f.eks. gjelder løsninger. Andre igjen representerer tradisjonelle fagtilbud som det er flere – enn si mange – av.

Hvorfor så denne oppramsingen av selvfølgeligheter? Jo, for å peke på sider ved det såkalte «hensynet til små og mellomstore bedrifter». De jakter på markeder, der det offentlige er svært fristende. Store kommuner og etater, landsdekkende fellesavtaler og innkjøpssamarbeidenes avtaler kan synes uoppnåelige for noen de mindre bedriftene. Ikke for de som har unike tilbud/løsninger som en offentlig oppdragsgiver er på jakt etter. Ikke der funksjonskrav benyttes, der markedsdialog i forkant har avdekket hva som kan tilbys, der laveste pris ikke er enerådende. Da får de små og mellomstore vist fram hva de kan og er til for. Det gir innovasjon, arbeidsplasser og konkurranse som bringer frem nye ting som vi er avhengig av i omstillingens tid.

Hvor når de ikke opp?

Men ikke alle små og mellomstore er av denne typen. Hvis de ikke når opp i konkurransene det offentlige arrangerer, får de analysere årsaken. Er det noen av kravene vi ikke lever opp til? Kompetanse, erfaring, kapasitet, økonomi, pris – eller hva. Kanskje higer de rett og slett for høyt, kanskje er det bedre å satse på en mindre, mer lokal oppdragsgiver?

Det er her de fire elektrobedriftene viser vei. Ønsker de små og mellomstore å spise kirsebær med de store, må de skaffe seg større muskler – enten innen samme bransje eller sammen med bedrifter i nærliggende bransjer av betydning for oppdraget. Firmaer etablert for avgrensede oppdrag er en mulighet, når de ikke fram kan slike firmaer like enkelt avvikles med det samme. Vi snakker ikke her om anbudssamarbeid som er ulovlige. Tenker noen av de små og mellomstore på konstruksjoner som de fire innen elektro og lurer på hvor grensene går mot ulovlige anbudssamarbeid, er det nok av kompetanse å ty til. En telefon kan holde.

Viktig å utfordre de store

I en tid da troen på store, omfattende avtaler er stor og økende er det viktig å gi de store i enhver bransje konkurranse. På den måten oppnås god kvalitet til stadig bedre priser for det offentlige. Det motsatte kan skje, nemlig at en eller noen få store kaprer store, landsdekkende avtaler i en fireårs-periode. Ved avtalefornyelsen er det ikke mange flere enn de eller den som har avtale, igjen. Monopolsituasjonen dukker opp i det fjerne. Vi er ikke så mange her til lands at vi uten videre frister utenlandske konkurrenter. Da er det ikke sikkert at det blir slik at den gode kvaliteten lenger fås til like gode priser, og alternative er få. Det er her de små og mellomstore med ambisjoner både kan bidra til gode løsninger for samfunnet og seg selv. Om de tenker og vil samarbeid.

Bli den første til å kommentere på "En utfordring til landets små og mellomstore bedrifter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.