Etterlyser mer offensiv bruk av merkeordninger i offentlige anskaffelser

Anbud365: Etterlyser mer offensiv bruk av merkeordninger i offentlige anskaffelserFarid Yaker - Sustainable Public Procurement Program Officer i UNEP (FNs Miljøprogram), er overrasket over dagens begrensede bruk av miljømerker.

Skriv ut artikkelen

Mer offensiv bruk av merkeordninger i offentlige anskaffelser. Det etterlyser Farid Yaker, som er FNs programansvarlig for grønne anskaffelser, overfor Stiftelsen Miljømerking i Norge. Han slår til lyd for at «Norge bør vurdere å etablere en Helpdesk, slik Frankrike gjør, eller outsource til et kompetansesenter, slik Tyskland har gjort med suksess».

I juni lanserte OECD, UNEP (FNs miljøprogram) og (daværende)DigDir sluttrapporten «Evaluering av bærekraftige offentlige anskaffelser – Norges styrker og svakheter». Rapporten konkluderer med at det norske lovverket i stor grad følger prinsippene for bærekraftig offentlige anskaffelse (SPP), at norske institusjoner har god kunnskap om plikter og muligheter, men at implementering av praksis henger etter. 

For eksempel overlates kommunikasjon rundt miljømerker og sosiale merker til markedet, uten at noen dedikert autoritet har tatt denne oppgaven. I følge Inventura-rapporten fra 2016 brukes merkeordninger i anskaffelsen av fire kartlagte kategorier, men bruken er relativt begrenset, mindre enn en tredel for IKT-anskaffelser som har den høyeste andelen.

Stort forbedringspotensial

Stiftelsen Miljømerking i Norge understreker at det er et stort forbedringspotensial for kjøpere å bruke merkeordninger mer offensivt som krav. Av de kartlagte gruppene er merkeordninger også tilgjengelige for møbler og tekstiler, men bare i henholdsvis 10% og 15% av anbudene ble det brukt slike.

Det er i denne forbindelsen at Farid Yaker –  Sustainable Public Procurement Program Officer i UNEP (FNs Miljøprogram) – under presentasjonen av rapporten uttalte: «Jeg er overrasket over at miljømerker ikke brukes mer. I Asia, for eksempel, er miljømerkene knyttet tett til bærekraftige offentlige anskaffelser. Det er ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt.»

Lav kunnskap

Ifølge intervjuer brukes merker ikke så ofte de kan, og representanter fra industrien og sivilsamfunnet påpeker at særlig mindre oppdragsgivere sliter. I noen produktgrupper er kunnskapen om merker, og riktig bruk av dem, lav.

Rapporten beskriver for øvrig at «Uansett fase i anskaffelsessyklusen, kan flere tiltak iverksettes for å forbedre arbeidet med bærekraft.» OECD foreslår derfor å

•        Etablere en database som letter identifikasjonen av relevante merkeordninger, hva de omfatter, og som forklarer hvordan disse samspiller med andre relevante verktøy for miljøkrav

•        Gitt den store andelen små og mellomstore bedrifter i Norge, kan det vurderes å gi finansiell støtte til mindre selskaper for å bli sertifisert innen relevante felt, varer eller tjenester

Bli den første til å kommentere på "Etterlyser mer offensiv bruk av merkeordninger i offentlige anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.