Purring: Haster med etablering av ekspertenhet for offentlige anskaffelser

Anbud365: Purring: Haster med etablerering av ekspertenhet for offentlige anskaffelserAdm.dir. Stein Lier-Hansen i Norsk Industri (t.v.) og Trond Markussen, president i NITO purrer på etablering av en ekspertenhet for offentlige anskaffelser.

Skriv ut artikkelen

Det haster med å etablere en ekspertenhet for offentlige anskaffelser i maritim sektor, næringsminister Jan Christian Vestre! Det er to mektige organisasjoner i nærings- og arbeidslivet som sammen purrer på denne ekspertenheten, Norsk Industri i NHO og NITO. En slik ekspertenhet vil være et kunnskapssenter som kan bidra med generell kompetanseheving og hjelpe innkjøpere med å stille riktig anbudsgrunnlag, heter det.

Denne gangen er det Norsk Industri og NITO (Norges ingeniør- og teknologiorganisasjon) som trykker på for å få etablert en ekspertenhet. Norsk Industri er den største og «tyngste» landsforeningen i NHO. Begge organisasjoner har også tidligere fremmet et slikt krav, i tillegg til å ha beklaget at regjeringen i sine budsjetter og ellers ikke har funnet plass til enheten. Intresseorganisasjonen Maritimt Forum har gang på gang stilt seg bak samme krav.

Kan gjøre mer

I brevet til næringsministeren heter det bl.a. at norsk maritim sektor ble rammet hardt av pandemien, og preges fortsatt av problemene som oppstå.  Og de peker på at næringsministeren nylig lanserte flere gode tiltak for å bedre eksportsituasjonen til maritim industri. – Men vi tror regjeringen kan gjøre mer, heter det.

EØS-avtalens forbud mot offentlig støtte til næringsliv har mange unntak, og gir et betydelig handlingsrom, fremholder de to organisasjonene, og mener at myndighetene vurderer dette handlingsrommet som mindre enn det egentlig er, og at norske verft som resultat taper kontrakter. – Vi har flere ganger sett norske oppdrag gå til utenlandske leverandører, konstaterer de i meldingen til næringsministeren.

Rapport

En ny rapport fra Menon Economics viser at i alle EU-land med stor verftsindustri går de fleste skipsbyggingsoppdragene til nasjonale verft. Hele 100 % av franske offentlige oppdrag har gått til franske verft. I Norge er andelen 68 %, under det europeiske gjennomsnittet på 79 %.

Rapporten viser, heter det, at offentlige oppdragsgivere har vid adgang til å stille både økonomiske og ikke-økonomiske krav, som fleksibilitet, nærhet til leverandører og andre faktorer hvor norske verft har konkurransefortrinn.

Kunnskapssenter

Noe av det viktigste som må gjøres, er å etablere en ekspertenhet for offentlige anskaffelser med kompetanse på teknologi og EØS, understreker Norsk Industri og NITO. En slik ekspertenhet vil være et kunnskapssenter som kan bidra med generell kompetanseheving og hjelpe innkjøpere med å stille riktig anbudsgrunnlag, slik at de kan benytte EØS-handlingsrommet og skreddersy oppdrag til norske verft.

I opposisjon ønsket nåværende regjeringspartier utredning av en slik ekspertenhet. Hurdalsplattformen vil “bruke innkjøpsmakten i stat og kommune til å utvikle og bruke ny teknologi for klimavennlig maritim transport”. Stortingsmeldingen om maritim næring foreslo å etablere enheten.

– Nye krav om null- og lavutslippsteknologi innen 2025 for ferger og hurtigbåter gjør at kommuner og fylkeskommuner skal bestille mange nye fartøyer fremover. Vi mener derfor at det haster med å etablere ekspertenheten, skriver adm.dir. Stein Lier-Hansen i Norsk Industri og Trond Markussen, president i NITO til næringsminister Jan Christian Vestre.

Bli den første til å kommentere på "Purring: Haster med etablering av ekspertenhet for offentlige anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.