Renholds-krav om tilsyn og oppfølging med i regjeringens Norgesmodell

Anbud365: Renholds-krav om tilsyn og oppfølging i regjeringens NorgesmodellPå vegne av renholdsbransjen har NHO Service og Handel gitt innspill til regjeringens arbeid med Norgesmodellen. På bildet adm. dir i foreningen, Anne-Cecilie Kaltenborn (foto: Jon Amundsen).

Skriv ut artikkelen

I ti punkter oppsummerer renholdsbransjen sine krav til Norgesmodellen som regjeringen arbeider med for å demme opp for useriøse i arbeidslivet. Bl.a. understrekes betydningen av at seriøsitetskrav ikke bør være forskjellig fra kommune til kommune. Tilsyn og oppfølging må sikre like konkurransevilkår for bedrifter – modellen må vektlegge tilsyn og kontroll, slås det fast i innspillet, og: Manglende kontraktsoppfølging fra oppdragsgivere er useriøst.

NHO Service og Handel er den største arbeidsgiverorganisasjonen for private tjenester i Norge, og en av de største foreningene i NHO-systemet. Blant bransjene i foreningen er renhold. Nylig gav de innspill til den nye Norgesmodellen som regjeringen utvikler for at offentlige innkjøp skal fremme økt seriøsitet.

Renholdsbransjen er sammen med bygg- og anlegg prioritert når regjeringen etappevis vil ta i bruk Norgesmodellen.

Hovedbudskapet fra NHO Service og Handel er oppsummert i ti punkter:

  • Norgesmodellen bør bygge på eksisterende regler, det vil si vekt på allmengjøring/påseansvar, HMS-kort, krav om maksimalt to underleverandørnivåer, offentlig godkjenningsordning, lønnskontroll, og krav om bedriftshelsetjenester.
  • Useriøsiteten ligger i å bryte de regler som allerede er der og manglende kontraktsoppfølging fra oppdragsgivere.
  • Seriøsitetskrav bør ikke være forskjellig fra kommune til kommune. Seriøsitet er samme sak ved hver anskaffelse.
  • Tilsyn og oppfølging må sikre like konkurransevilkår for bedrifter – modellen må vektlegge tilsyn og kontroll.
  • Bransjevise forskjeller – for eksempel ved krav til lærlinger i bygg og renhold. Fagbrev, lærlingplasser, kompetansenivåer under fagbrev.
  • Krav til grunnleggende kompetanseutviklingsprogram for ansatte.
  • I kvalifikasjonsfasen vil foreningen vektlegge HMS-systemer, ledelseskompetanse, program for YNO og arbeidsinkludering (yrkesrettet norskopplæring)? Foreningen ønsker ikke et formelt språkkrav i en Norgesmodell for offentlige anskaffelser.
  • Bedre kontrollmekanismer av virksomhetens underleverandører.
  • Stille krav til opplysninger som kreves i StartBANK – bedre oversikt over virksomheten.
  • Krav til oppdragsgivere: Balanserte kontrakter (Norsk standard), kontrakter som gir forutsigbarhet og forsvarlig risikohåndtering, identifisere tildelingsmodeller som vekter kvalitet i bedriften fremfor utelukkende priskonkurranse.

Bli den første til å kommentere på "Renholds-krav om tilsyn og oppfølging med i regjeringens Norgesmodell"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.