Stengt for kinesiske selskaper i kamp om nordnorsk veikontrakt

Anbud365: Stengt for kinesiske selskaper i kamp om nordnorsk veikontraktJøran Heimdal i Statens vegvesen Utbygging er prosjektleder for E8 forbi Ramsfjord i Tromsø – en konkurranse der kineserne ikke slipper til (foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen).

Skriv ut artikkelen

To kinesiske og ett selskap med kinesisk eier-majoritet får ikke bli med når Statens vegvesen skal forhandle om kontrakt for bygging av den nye innfartsåren til Tromsø. Det er en paragraf i anskaffelsesloven som er gjort gjeldende som grunnlag for at de tre er vraket fra videre konkurranse. Med de tre gjenværende mener Statens vegvesen at de likevel har med seg solide selskaper som kan gi god og reell konkurranse på pris og kvalitet.

Statens vegvesen melder på sin nettside at tre tilbydere går videre i konkurransen om å få bygge Tromsøs nye innfartsåre (E8 Sørbotn-Laukslett i Ramfjord): NCC Norge AS, Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS og Arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC.

Etter planen skal kontrakt signeres i mars–april 2023. Det dreier seg om en utførelsesentreprise og konkurransen gjennomføres med forhandlinger. Oppdraget tildeles den som har det beste forholdet mellom pris og kvalitet, heter det.

Får ikke bli med videre

Det betyr at to kinesiske entreprenører, China Communications Construction Company Ltd (CCCC) og Sichuan Road & Bridge Group Corp. LtD (SRBG), dermed er vraket. Det samme er spanske Aldesa Construcciones SA, som den kinesiske stat faktisk eier 75% av.

Til Nordlys sier prosjektleder Jøran Heimdal i Statens vegvesen Utbygging at de har gjort en vurdering av de entreprenørene som har levert søknader for prosjektet og de som Statens vegvesen har valgt å gå videre med, er solide selskaper som kan gi en reell og god konkurranse på pris og kvalitet.

En av de kinesiske selskapene, SRBG, som ikke får levere tilbud, var ifølge Nordlys med på å bygge Hålogalandsbrua. Det skjedde ikke uten kontroverser. Brua ble kraftig forsinket. En av hovedgrunnene var at SRBG ikke klarte å holde tidsplanen.

Ikke rettighetshavere

Statens vegvesen har benyttet seg av §3 i Lov om offentlige anskaffelser i utvelgelsen av tilbydere som skal få gå videre i denne E8-konurransen:

«Rettighetshavere etter loven er virksomheter som er opprettet i samsvar med lovgivningen i en EØS-stat og har sitt sete, hovedadministrasjon eller hovedforetak i en slik stat. Det samme gjelder virksomheter som er gitt rettigheter etter WTO-avtalen om offentlige innkjøp eller andre internasjonale avtaler som Norge er forpliktet av, i det omfang som følger av slike avtaler.»

På spørsmål fra Nordlys svarer Heimdal at denne paragrafen er benyttet fordi lovverket gir anledning til å avvise tilbydere som ikke er rettighetshavere. – Vi har gjort en individuell vurdering i vårt prosjekt, at tre solide tilbyderne et tilstrekkelig for å oppnå en reel konkurranse for E8 Sørbotn-Laukslett, slår han fast.

Bli den første til å kommentere på "Stengt for kinesiske selskaper i kamp om nordnorsk veikontrakt"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.