Interessen for begrenset anbudskonkurranse har falt dramatisk i Danmark

Anbud365: Interessen for begrenset anbudskonkurranse har falt dramatisk i DanmarkKonkurrence- og forbrugerstyrelsen, her ved sin direktør Jakob Hald, er kommet med sin årlige rapport med oversikt over det danske anskaffelsesmarkedet.

Skriv ut artikkelen

Innføring av konkurransepreget dialog, innovasjonspartnerskap og – i særdeleshet – konkurranse med forhandling, har gjort at danskenes interesse for bruk av begrenset anbudskonkurranse har falt dramatisk de siste årene. Det kommer frem i en fersk, dansk rapport, der det også informeres om at andelen anskaffelser med svært få tilbud er på vei ned. Andelen konkurranseutsetting står imidlertid på stedet hvil.

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen i Danmark publiserer hvert år rapporten «Status for offentlig konkurrence». Rett for jul i fjor kom 2019-utgaven.  Det offentlige i Danmark kjøper årlig for ca. 370 milliarder over EU/EØS-terskelverdiene.

Det kommer frem i rapporten at andelen anbudskonkurranser som bare mottar svært få tilbud er gått ned – fra 38,5 til 35,1%. Det peker i retning av, heter det i rapporten, at det er nå er færre anskaffelser som har risiko for svak konkurranse. Imidlertid er det i en forholdsvis stor andel åpne anbudskonkurranser (knapt 40%) bare ett eller to tilbud. Slikt skjer ofte i f.eks. konkurranser om oppdrag innen snørydding og forsikring.

Fleksible prosedyrer

Danskenes ferskeste anskaffelseslov – udbudsloven av 2016 – åpnet for bruk av såkalte fleksible prosedyrer. Det er konkurranse med forhandling, konkurransepreget dialog og innovasjonspartnerskap. Siden 2015, heter det i rapporten, er andelen offentlige anskaffelser der disse fleksible prosedyrene er tatt i bruk, nær fordoblet – fra 11 til 20%.

Men denne utviklingen er gått ut over bruken av begrenset anbudskonkurranse. I perioden er 2015-2018 falt bruken av denne prosedyren fra 37,1 til 17,5%. En av årsakene tilskrives den relativt nyinnførte muligheten til å bruke konkurranse med forhandling, skriver Konkurrence- og forbrugerstyrelsen i sin rapport. Denne muligheten begrenser også andelen tilbydere.  En annen årsak til dette fallet antydes å være kravet om at hele konkurransegrunnlaget skal offentliggjøres samtidig med kunngjøringen. Før var praksis at konkurransegrunnlaget først forelå når deltakerne i den videre konkurransen var plukket ut.

26% konkurranseutsetting

Om lag 26% av de offentlige oppgaver som kan løses både av private leverandører og av det offentlige selv, konkurranseutsettes i Danmark. I rene tall betyr det oppgaver for 106,7 av 418,5 milliarder (2018). Andelen har stort sett ligget på dette nivået siden den nye anskaffelsesloven kom i 2016.

Av andre tall i rapporten kan nevnes at godt og vel 25% av alle offentlige anskaffelser er delt opp i mindre kontrakter – en smule høyere enn i 2015. Små leverandører med under 50 ansatte kapret i 2018 knapt 46% av alle danske anskaffelser med verdi over EU/EØS-tersklene, og det er en liten stigning siden 2017.

Transaksjonskostnadene

Transaksjonskostnadene ved danske anskaffelser er moderat både for oppdragsgivere og tilbydere, heter det. Oppdragsgiveres samlede transaksjonskostnader utgjør 1,4% av kontraktens samlede verdi, mens tilsvarende for tilbydere er 0,5%.

Hvert fjerde, danske EU-anskaffelser blir annullert, kan man lese i rapporten. Denne andelen er sunket en smule siden 2017. De fleste kunngjøres på nytt, enten med samme eller revidert innhold. Hovedårsaken til annulleringene er feil i konkurransegrunnlaget og behov for å gjøre endringer.

Bli den første til å kommentere på "Interessen for begrenset anbudskonkurranse har falt dramatisk i Danmark"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.