• Leverandører
  •  

Skal bli lettere for oppstartsselskaper å være med i offentlige anbud

Anbud365: Skal bli lettere for oppstartsselskaper å være med i offentlige anbudStart-Off vil gjelde oppstartsselskaper og ikke mellomstore selskaper som har eksistert i 10 år. For dem er det andre ordninger som leverandørutviklingsprogrammet, som er et godt alternativ, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (foto: Torbjørn Tandberg/KMD).

Skriv ut artikkelen

For å stimulere til nye måter å samarbeide med markedet på, vil regjeringen etablere et program for økt samhandling mellom offentlig sektor og oppstartsselskaper – StartOff. Det skal gjøre det enklere for oppstartsselskaper å bli leverandør til det offentlige ved å tilrettelegge for rask og enkel anskaffelsesprosess, mindre detaljspesifikasjoner og korte utviklingsløp. Dette fremgår av forslag til statsbudsjett for 2021.

Bruk av innovative anskaffelser kan være et viktig bidrag til å fornye offentlig sektor, heter det i Kommunal- og moderniseringsdepartementets forslag til 2021-budsjett. Offentlig sektor må åpne opp for nye måter å samarbeide med markedet på og utnytte mulighetene som ligger i innovative offentlige anskaffelser. Derfor ønsker regjeringen å sette igang et arbeid med etablering av et program for økt samhandling mellom offentlig sektor og oppstartsselskaper.

StartOff er regjeringens program for innovasjonskjøp fra oppstartsselskaper og ble signalisert i regjeringens digitaliseringsstrategi for offentlig sektor. Kjernen i programmet vil være at offentlige virksomheter formulerer behov som oppstartsmiljøer kan utarbeide løsninger for. For å lykkes med dette er det behov for å utvikle ny anskaffelsesmetodikk tilpasset de nye leverandørmarkedene, og gi tydelig veiledning som klargjør regelverket. StartOff skal gjøre det enklere for oppstartsselskaper å bli leverandør til det offentlige ved å tilrettelegge for rask og enkel anskaffelsesprosess, mindre detaljspesifikasjoner og korte utviklingsløp.

Også regionalt

Programmet skal forvaltes av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i samarbeid med Digitaliseringsdirektoratet og Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP). DFØ vil ha ansvar for å lede og drifte ordningen, for innkjøpsfaglig veiledning og for å gjennomføre prosessene. Dette inkluderer ansvaret for å koordinere de ulike virkemiddelaktørenes bidrag til StartOff. Digitaliseringsdirektoratet vil ha ansvar for å identifisere relevante tiltak og prosjekter. LUP vil bistå oppdragsgivere med å avgrense og formidle sine behov til oppstartsmarkedet. De regionale ressursene i LUP vil koble behov fra offentlige virksomheter fra sin region, særlig kommuner, til ordningen og være involvert i forberedelsesfasen av anskaffelsene.

Stor etterspørsel

Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup sier i et presseintervju at det i dag er altfor få oppstartsselskaper som kommer seg gjennom prosessen. Ofte har de lite erfaring med offentlige anbud, det krever mye ressurser å legge inn anbud og kravene kan være vanskelige å innfri.

Astrup er opptatt av at det nye programmet skal supplere de programmene og tilbudene som allerede finnes for å bistå næringslivet i å lykkes med offentlige leveranser. – Vi har hatt en prosess med oppstartsmiljøene for å sikre at dette skal fungere. Det er en stor etterspørsel etter noe som dette, sier han til E24. Dette vil gjelde oppstartsselskaper og ikke mellomstore selskaper som har eksistert i 10 år. For dem er det andre ordninger som leverandørutviklingsprogrammet, som er et godt alternativ.

1 Comment on "Skal bli lettere for oppstartsselskaper å være med i offentlige anbud"

  1. God målsetting – spent på virkeligheten… uansett riktig retning.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*