Mer systematisk avtaleoppfølging som våpen mot arbeidslivskrim

Anbud365: Mer systematisk avtaleoppfølging som våpen mot arbeidslivskrimDet er ved byggeprosjektene risikoen for arbeidslivskriminalitet er størst ved Universitet i Bergen (UiB) - på grunn av bruk av bemanningsforetak og mange underleverandører. På bildet universitetsdirektør Robert Rastad ved UiB (foto: UiB).

Skriv ut artikkelen

Seksjon for innkjøp ved Universitetet i Bergen (UiB) gjennomførte i fjor et prosjekt for å bidra til mer helhetlig og systematisk avtaleoppfølging. Resultatet er gode rutiner for at UiB skal kunne følge opp sitt samfunnsansvar i anskaffelsene. Dette vil bidra til redusert arbeidslivskriminalitet og at universitetet handler mer miljøvennlig. Med store byggeprosjekter og mange rammeavtaler er det risiko for arbeidslivskriminalitet på UiB.

Prosjektet som ble gjennomført i 2020, skal styrke samfunnsansvaret til UiB innen arbeidslivskriminalitet, etiske krav og klima- og miljøkrav. Oppfølging skjer innen tre områder: arbeidslivskriminalitet, etiske krav og klima- og miljøkrav – etter prioriteringer i anskaffelsesstrategien 2020-24, skriver På Høyden, internavis ved UiB,

UiB har rundt 180 rammeavtaler, både innen vitenskapelig utstyr, administrative, eiendomsrelaterte og IKT-avtaler. Det er ved byggeprosjektene risikoen for arbeidslivskriminalitet er størst, på grunn av bruk av bemanningsforetak og mange underleverandører. UiB utførte 69 kontroller av arbeidslivskriminalitet og 9 kontroller av etiske krav i 2020, i tillegg til oppfølging av ulike miljø- og klimakrav.

Ikke alvorlige brudd

UiB avdekket ikke alvorlige brudd i fjor, men fant mindre feil og mangler. Kontroller er derfor nødvendige for å ha en forebyggende effekt, ifølge artikkelen På Høyden.

Selv om kontrollene hovedsakelig var gjennom egenrapportering og dokumentasjon, tok også UiB stikkprøver blant underleverandører på byggeplassen. Her ble det sjekket blant annet mannskapslister, timelister, arbeidsavtaler og verneutstyr.

Hvis UiB oppdager brudd på avtalene, rapporteres det tilbake til bedriftene som må rette det opp. Hvis det er funnet noe alvorlig, fører det oppfølgingsmøter, mulig kontraktsheving og eventuelt varsling til Arbeidstilsynet.

Entreprenører og Bergen kommune

UiB har også erfaring med en god samarbeidsmodell med en entreprenør. Målet var å kontrollere underleverandørene i byggeprosjektet. Det var en fordel å gjøre det sammen, heter det, fremfor at de skal rapportere til UiB uten at de har innsikt i detaljene. Entreprenørene har samtidig god kjennskap til sine partnere. Oppfølgingen blir derfor mer systematisk og grundig, forklarer Botnevik.

I tillegg samarbeider UiB med Bergen kommune, hvor de rapporterer resultater til hverandre.  Grunnen er at vi har noen av de samme leverandørene i rammeavtalene. Å samarbeide slik redusere antall kontroller, siden UiB og kommunen ofte undersøker det samme.

UiB har også undersøkt bruk av lærlinger hos rundt 20 leverandører. Rammeavtalene har ofte et krav om at leverandør er godkjent lærebedrift og at de skal bruke en viss andel lærlinger i prosjektene. Alle disse leverandørene har bekreftet gjennom egenrapportering at de oppfyller kravene. Prosjektet har nå etablert gode rutiner for at UiB skal kunne følge opp samfunnsansvaret sitt gjennom anskaffelsene

I tillegg til arbeidslivskriminalitet kontrollerte også UiB avtaler innen etiske krav og miljøkrav i 2020, gjennom egenrapportering og dokumentasjon.

Bli den første til å kommentere på "Mer systematisk avtaleoppfølging som våpen mot arbeidslivskrim"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.