Eksamensoppgave: Hasteunntaket bare ved eksepsjonelle omstendigheter

Anbud365: Eksamensoppgave Hasteunntaket bare ved eksepsjonelle omstendigheterEksamensoppgaven til Linn Sydvik ved Juridiska institutionen, Uppsala universitet, om langdryg klagebehandlingsprosess og direkteanskaffelse vant pris i en konkurranse i regi av Konkurrensverket.

Skriv ut artikkelen

I lys av EU-retten bør hasteunntaket i regelverket for offentlige anskaffelser bare benyttes under nærmeste eksepsjonelle omstendigheter. Formålet med regelverket er at kontrakter skal åpnes for en så bred konkurranse som mulig. Dette slår Linn Sydvik fast en eksamensoppgave fra Uppsala universitet. Kravet om uforutsette omstendigheter skal fungere som en sikkerhet mot at en oppdragsgiver selv skaper en hastesituasjon for å kunne direkteanskaffe og dermed slippe unna vanlige prosedyrekrav.

Eksamensoppgaven til Linn Sydvik ved Juridiska institutionen, Uppsala universitet heter «Direktupphandling till följd av en utdragen överprövningsprocess». I Konkurrensverkets priskonkurranse gikk Sydvik av med delt førsteplass – belønnet med 20 000 svenske kroner.

Hun skriver i oppgaven at det var utviklingen av pandemien som fikk henne interessert i temaet. Til å begynne med hadde offentlige oppdragsgivere mulighet til raskt å gjennomføre anskaffelser ettersom det forelå en uforutsigbar omstendighet. Nå er ikke denne muligheten der lengre, nå foreligger en omstendighet som myndighetene har hatt tid til å forutse.

Uforutsatt langdryg klageprosess

Også en avgjørelse i Högsta förvaltningsdomstolen har pirret hennes interesse. Domstolen kom til at en direkteanskaffelse var tillatt fordi anskaffelsesprosessen trakk «uforutsett» lenge ut i tid. Hun stilte seg bl.a. spørsmål om en klageprosess kan være en uforutsett omstendighet også etter EU-retten. Når går en prosess over fra å være en «forutsett» klageprosess til en «uforutsett»?

I EU-domstolens praksis savnes tydelige konklusjoner som forteller noe om at omstendigheter som i seg selv er forutsigbare, kan gå over til å bli uforutsigbare. På dette punkt skiller EU-praksis seg fra svensk praksis, slår hun fast.

I god tid

Anskaffelser som er påbegynt i god tid, omkring 7 – 10 måneder for kontraktsperiodens start, har vært ansett som kunngjort i tilstrekkelig god tid. Ved slike tilfeller kan en oppdragsgiver i enkelte tilfeller, ved unntaket om at det haster, kunnet direkteanskaffe når klageprosessen trekker ut i tid og eksisterende kontrakt løper ut.

Lindvik konkluderer med at regelen om at direkteanskaffelser bare kan gjennomføres som følge av uforutsigbare omstendigheter og er en sikkerhet mot at en oppdragsgiver selv skaper en hastesituasjon som den siden kan utnytte til å direkteanskaffe – og på den måten slippe å tilpasse seg reglene om offentlige anskaffelser.

Mangelfull planlegging

Hastverk som følge av oppdragsgivers egen mangelfulle planlegging kan aldri føre til en tillatt direkteanskaffelse. Det er på linje med EU-direktivets formål om å åpne markedet for offentlige kontrakter.

I lys av den konkurransehemmende effekten som en direkteanskaffelse medfører, er det mulig, heter det i Lindviks oppgave, å kritisere den svenske tolkningen av det å ha hastverk. Selv om det ikke er kommet frem noe som tyder på at en klageprosess ikke kan utgjøre en uforutsett omstendighet, bør myndighetene tilpasse bestemmelsen i lys av EU-retten.

Primært kunngjøring

En slik tilpasning innebærer at det primært bør benyttes en kunngjort konkurranse. Bestemmelsen om uforutsett hastverk utgjør en mulighet i streng tolkning for en oppdragsgiver til å utføre nødvendige og hastepregede anskaffelser. Forutsetningen er uforutsette omstendigheter som ikke kan henføres til oppdragsgiveren og når tidsfristene er umulig å holde.

Bli den første til å kommentere på "Eksamensoppgave: Hasteunntaket bare ved eksepsjonelle omstendigheter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.