• Leverandører
  •  

Kofas kuttekampanje gir resultater: Kortere klagekø og saksbehandlingstid

bud365: Årets Kofa-konferanse historisk – skal gjennomføres digitaltDato for gjennomføring av årets Kofa-konferanse, som skal gå som webinar, er ikke endelig fastsatt ennå, men både tidspunkt, påmelding og andre praktiske forhold vil bli meddelt om noen uker, opplyser direktør i Klagenemndsekretariatet, Anneline Vingsgård.

Skriv ut artikkelen

Kofas mannskap kutter saksbehandlingstid og reduserer klagekøen for andre året på rad. Det viser en sjekk av klagenemndas egen statistikk. Saksbehandlingstiden for prioriterte rådgivende saker er nå faktisk under hva som er Kofas eget mål. Samtidig har det i fjor og frem til nå i år vært en kraftig vekst i tilstrømning av gebyrklager med påstand om ulovlige direkteanskaffelser. Dette er gjerne tunge og tidkrevende saker.

Direktør i Klagenemndsekretariatet, Anneline Vingsgård, peker i siste nyhetsbrev fra Kofa på at covid-19 har ført til visse tilpasninger av klagenemndas arbeid. Men produksjonen har vært god, bruk av nettbaserte nemndsmøter har ført til få problemer med å få avgjort saker på en tilfredsstillende måte.

Statistikk på Kofas nettsider pr. primo august viser at det kom inn 94 saker de første sju månedene av 2020. Av disse er 30 gebyrsaker.  I hele fjoråret kom det inn 28 gebyrsaker, mens det i 2018 bare var 18 nye, i 2017 15. Det kan altså synes som om en oppblomstring av antall klager om ulovlige direkteanskaffelser tok til i fjor.

Ulovlige direkteanskaffelser

I annet kvartal i år har Kofa avgjort flere saker med påstand om ulovlig direkte anskaffelse, fremholder Vingsgård i nyhetsbrevet, der klagenemnda er kommet til at det ikke foreligger brudd på regelverket. I gebyrvedtak 2019/102 og 2019/295 har klagenemnda pålagt politiet gebyr for ulovlig direkte anskaffelse av tolketjenester. Disse to vedtakene er nå bragt inn for retten, og hovedforhandlingen skal finne sted i slutten av oktober 2020.

Klagebehandlingstiden kuttes

I tillegg til oppblomstring av gebyr-klager kan statistikken tyde på at Kofas kampanje for å få ned klagebehandlingstiden gir resultater. Pr. utgangen av juli var behandlingstiden for prioriterte rådgivende saker nede i 58 dager. Bare en gang tidligere i Kofas historie har dette tallet vært lavere. Det var i 2010, da tiden var 56 dager på denne typen saker. Kofas egen målsetting er tre måneders saksbehandlingstid, og regnet i fem-dagers arbeidsuker er man nå innenfor.

Et annet tegn er at Kofa fortsetter å gjøre ferdig flere saker enn antallet som strømmer inn. Denne trenden begynte i fjor, da det kom inn 153 saker, mens 168 ble utkvittert som avsluttede. Pr. utgangen av juli i år er 98 saker ferdigbehandlet, mens altså 94 nye kom inn.

Be the first to comment

on "Kofas kuttekampanje gir resultater: Kortere klagekø og saksbehandlingstid"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*