Derfor vil ikke BaneNOR slippe til SMB-er på jernbane-sikkerhet

Anbud365: Derfor vil ikke BaneNOR slippeStortingsrepresentant Bård Hoksrud spurte og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård – om småbedrifter og sikkerhet på jernbanen (foto/Nygård): Fredrik Naumann/Felix Features).

Skriv ut artikkelen

Arbeid i og ved jernbanen må utføres sikkert. Bane NOR har imidlertid erfart at det har oppstått uønskede situasjoner, som kan føre til farlige situasjoner. For å levere en trygg og seriøs sikkerhetsfunksjon mener Bane NOR at både leverandør og underleverandør av sikkerhetsfunksjonen bør ha en viss størrelse og organisatorisk egnethet, kapasitet og robusthet. Strukturen i dette leverandørmarkedet, med overvekt av småbedrifter, er ikke hensiktsmessig. Dette slo samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fast i et skriftlig svar til Stortinget.

Det var stortingsrepresentant Bård Hoksrud som sendte et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om saken. Han lurte på om statsråden var enig med Bane Nor i at det er greit å utelukke små bedrifter, og om han er enig i at dette kan resultere i at små bedrifter kan bli lagt ned og gå konkurs. Dessuten la Hoksrud til – er dette en ønsket utvikling for statsråden?

Saken det siktes til kom som følge av en ekstern høring Bane NOR nylig gjennomførte i forbindelse med planlagt innføring av en godkjenningsordning for virksomheter som utfører sikkerhetsfunksjon for Bane NOR opplyste samferdselsministeren i sitt svar. Sikkerhetsfunksjonen sørger for at arbeid i og ved jernbanen kan utføres sikkert. Det er Bane NOR som setter rammene for utøvelse, stiller krav til kompetanse, gjennomfører opplæring, samt utsteder og trekker tilbake godkjenning på personnivå.

Uønskede situasjoner

– I tråd med statens forventning stiller Bane NOR tydelige seriøsitetskrav til sine leverandører og deres underleverandører i kontraktene, og tar ansvar for å utvikle et anstendig arbeidsliv og et seriøst næringsliv, med konkurranse på like vilkår, fremholdt statsråden. Bane NOR har erfart at det har oppstått uønskede situasjoner, der sikkerhetsvakt er involvert. Feil begått av sikkerhetsvakt kan føre til farlige situasjoner. Bane NOR har videre avdekket brudd på arbeidstidsbestemmelser hos flere virksomheter.

For å levere en trygg og seriøs sikkerhetsfunksjon, mener Bane NOR at både leverandør og underleverandør av sikkerhetsfunksjonen bør ha en viss størrelse og organisatorisk egnethet, kapasitet og robusthet til å levere på krav til vernetjeneste, internkontroll, kvalitetssystem, sikkerhetsledelse, timeføringssystem og system for kompetansestyring.

Statsråd Nygård understreket at dette vil styrke sikkerhetskompetansen og redusere sannsynligheten for avvik fra krav til utførelse og brudd på arbeidstidsbestemmelser. Det er også viktige forutsetninger for å ha kontroll på planlegging, utøvelse og oppfølging av sikkerhetsfunksjonen, slik at entreprenører, deres underleverandører og Bane NORs ansatte kan arbeide sikkert i og ved jernbanesporet. I lys av dette, mener Bane NOR at nåværende struktur i leverandørmarkedet, med over 65% enkeltpersonsforetak og aksjeselskap med én til tre ansatte, ikke er hensiktsmessig. Foretaket har vurdert at det å stille tydeligere krav, vil være forholdsmessig utfra den viktige funksjonen virksomhetene skal ivareta, svarte samferdselsministeren.

Bli den første til å kommentere på "Derfor vil ikke BaneNOR slippe til SMB-er på jernbane-sikkerhet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*