Teknologi viktig forenklingsgrep, men standardisering gir storgevinst

Anbud365: Teknologi viktig forenklingsgrep, men standardisering gir storgevinst– Vi tar markedet i bruk, sier seksjonssjef André Hoddevik i Difi i dette intervjuet med Anbud365, vi legger til rette for effektiv konkurranse mellom standardbaserte løsningskonsepter og systemleverandører.

Skriv ut artikkelen

Å ha teknologien på plass til bruk for elektronisk kommunikasjon betyr en viss forenkling. Den store gevinsten kommer imidlertid først når konkurransegrunnlag, tilbudsinnlevering etc. fullt ut er standardisert. – Å komme dit er en krevende utfordring og en lang vei, understreker seksjonssjef André Hoddevik i Difi overfor Anbud365. Men arbeidet er i gang.

Difi endret for noen år siden strategi når det gjelder å legge til rette for elektronisk kommunikasjon. – Vi har gått fra en 3–hjørners til en 4–hjørners strategi, forteller Hoddevik. Tidligere var Ehandelsplattformen, oppdragsgiver og leverandør de tre hjørnene. Det betyr at så vel oppdragsgiver som leverandør måtte forholde seg til hva Ehandelsplattformen bød på av løsninger og standarder for å kunne kommunisere elektronisk.

Tar markedet i bruk

I en 4–hjørnersmodell kan oppdragsgivere og leverandører velge hver sin tjenesteleverandør uavhengig av hverandre. – Vi tar markedet i bruk, fremholder Hoddevik, vi legger til rette for effektiv konkurranse mellom standardbaserte løsningskonsepter og systemleverandører. Det betyr at det hele tiden er mulig for nye aktører å komme inn i markedet, som igjen sikrer innovasjon og gir valgfrihet for brukerne. Difi gir m.a.o. grunnlag for næringsutvikling blant norske tjenesteleverandører og utviklermiljøer.

Dermed er det opp til offentlige oppdragsgivere og deres leverandører å skaffe seg hva som trengs for å imøtekomme kravene til elektronisk kommunikasjon.På anskaffelser.no er det egne sider som inneholder veiledning, konkurransegrunnlag, maler etc. – i praksis alt man trenger for å etablere nødvendige løsninger for elektronisk kommunikasjon. Det gjelder enten man er oppdragsgiver eller leverandør.

Gjennomgripende standardisering

– Man får ikke hentet ut den fulle og hele gevinsten ved elektronisk kommunikasjon før en gjennomgripende standardisering er skjedd, understreker Hoddevik. I regelverket fins bare en minimumsterskel for elektronisk kommunikasjon som i praksis utelater ordinær e-post som forsendelseskanal, men som med få unntak ikke stiller krav til strukturen på det som skal sendes. Difis oppgave er derfor å bidra til struktur på anskaffelsesdokumenter som konkurransegrunnlag og maler for tilbudsinnlevering. Det er en ikke ubetydelig utfordring! I arbeidet er det avgjørende viktig å ha med representantene for partene, dvs. oppdragsgivere og leverandører.

Det dreier seg om endring og endringsledelse, ifølge Hoddevik. Teknologien er i den sammenhengen en mindre utfordring. Så lenge standardiseringen ikke er kommet lenger, er gevinstene hittil ikke stort større enn at hva man får ved å erstatte papir og budbil. –

Andre hovedaktiviteter

Blant hovedaktivitetene for øvrig til Difi i 2017 når det gjelder digitalisering, nevner Hoddevik bl.a.:

  • Stimulere til økt bruk av EHF-baserte løsninger (EHF = Elektronisk handelsformat)
  • Sikre at det finnes elektroniske løsninger for tilbudsinnlevering og mottak av tilbud, samt bidra til at disse benyttes
  • Vedlikeholde EHF for de delene av anskaffelsesprosessen hvor EHF er etablert
  • Etablere og drifte en minimumsløsning for elektronisk innhenting av dokumentasjonsbevis
  • Yte veiledning og brukerstøtte for fellestjenester og standarder.
  • Forvaltning og forberedelser til avslutning av Ehandelsplattform-avtalen.

Bli den første til å kommentere på "Teknologi viktig forenklingsgrep, men standardisering gir storgevinst"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.