Nullutslippskjøretøy er i ferd med å få fotfeste i det offentlige 

Anbud365: Nullutslippskjøretøy er i ferd med å få fotfeste i det offentlige DFØ følger månedlig med på registrering av nye kjøretøy i det offentlige. Vårt mål er å følge opp avvik, identifisere utfordringer og finne løsninger slik at neste innkjøp i det offentlige er utslippsfritt, eller brukt fossilt. Det er et møysommelig arbeid, men når hvert kjøp av nullutslippsløsninger sparer 15 tonn CO2, gir det resultater, skriver artikkelforfatteren.

Skriv ut artikkelen

Av seniorrådgiver Martin Standley, DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring)

Tar det offentlige i Norge de rette valgene når de skal anskaffe nye kjøretøy? Tall over 2022 viser at det er grunn for håp. 

I 2022 kjøpte offentlig sektor (utenom statsforvaltningen) 1448 nye personbiler og 815 varebiler.  71% av personbilene var nullutslipp og 49% av varebilene var nullutslipp. For personbiler ser vi at det har vært en gradvis vekst over tid. For varebiler ser vi at 2022 markerte et taktskifte. Nullutslippsvarebiler har virkelig fått fotfeste.  

Hvorfor er dette viktig? Fordi i Norge tar vi spesielt godt på bilene våre. Kjøretøy i Norge lever i snitt litt over 19 år. Sammenlignet tar det bare 14 år før et kjøretøy ser skraphaugen i resten av Europa. For hvert nye kjøretøy som går på fossilt drivstoff kan vi, avhengig av størrelse, forvente CO2 utslipp mellom 15 og 30 tonn før det vrakes. Det sier noe om hvorfor det er viktig å velge rett i første omgang.  

I 2022 kjøpte det offentlige (utenom statsforvaltningen) ca. 2300 nye person- og varebiler. Av disse var ca. 840 fossile. Hvis 80 % av disse hadde vært nullutslipp eller brukte fossilbiler, ville vi ha spart inn over 10 000 tonn CO2 framover – og spart utgifter samtidig! 

Vi må fortsette å vri rattet mot nullutslipp, og vi vet at det finnes barrierer som bremser overgangen. Svak ladeinfrastruktur, særbehov, leveranseproblemer, kompetanse og budsjettbegrensinger er fortsatt reelle utfordringer for norske innkjøpere. Her ser vi også store forskjeller mellom kommuner, uten at det alltid er lett å forklare. Nabokommuner med lignende geografi, vær og demografi kan flagge forskjellige innkjøpsmønstre.  

DFØ følger månedlig med på registrering av nye kjøretøy i det offentlige. Vårt mål er å følge opp avvik, identifisere utfordringer og finne løsninger slik at neste innkjøp i det offentlige er utslippsfritt, eller brukt fossilt. Det er et møysommelig arbeid, men når hvert kjøp av nullutslippsløsninger sparer 15 tonn CO2, gir det resultater.  

Tallene er hentet fra DFØs verktøy Bilparkdata.

Bli den første til å kommentere på "Nullutslippskjøretøy er i ferd med å få fotfeste i det offentlige "

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.