Vegvesenet med klimabonus ved kontrakter verd over 51 mill

Anbud365: Vegvesenet med klimabonus ved kontrakter verd over 51 millVegvesenet følger med klimabonus-ordningen opp signalene fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland om at klimavennlig vegbygging skal lønne seg. Klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakter for vegprosjekt skal gjøre Vegvesenet i stand til å stille effektive og gjennomførbare krav om klimakutt (foto: Knut Opeide, Statens vegvesen).

Skriv ut artikkelen

Som en av de første byggherrene i verden innfører nå Statens vegvesen klimabonus for nye tiltak som kutter klimautslippene underveis i vegprosjekter – med kontraktsverdi høyere enn 51 mill. Vegvesenet legger opp til en bonus på 10% av klimaresultatet. Hvis klimaregnskapet viser bedre tall enn klimabudsjettet, får entreprenøren en ekstra bonus. Et dårligere klimaresultat enn budsjettert gir klimatrekk.

Som Norges største landbaserte byggherre har Statens vegvesen et særlig ansvar for å bidra til at Norge når klimamålene i Parisavtalen om å kutte utslippene av klimagasser med minst 40% i 2030 sammenlignet med 2005. Vegvesenet legger lista høyere og har som mål å redusere de totale klimagassutslippene fra virksomheten med 50% innen 2030.

Vegvesenet har innført klimabonus i utførelseskontrakter. Samtidig forsøker Vegvesenet ut ordningen i to totalentrepriser på E16 i Viken. Erfaringene som blir gjort her vil være viktig når Vegvesenet skal innføre klimabonus i vegprosjekter med totalentreprise. Målet er å gjøre dette i løpet av 2020.

Størrelse på bonusen

For en kontrakt på 100 millioner kroner, og et klimagassresultat som er 20% bedre enn klimabudsjettet til byggherren, vil entreprenøren får utbetalt en bonus på to mill. (0,1 x 100.000.000 x 0,2 = 2.000.000 kroner).

– Et av våre hovedmål å få ned utslipp av klimagasser fra vegtransport og vegprosjekter. Vi tror den nye klimabonusen vil motivere entreprenørene til å gjøre gode klimavalg, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Utslippene av klimagasser er store fra vegprosjekt. 10-30% av utslippene kommer fra dieselforbruk fra anleggsmaskiner og massetransport. Resten av utslippene kommer i stor grad fra produksjon av materialer som betong, stål og asfalt. I tillegg så må myrområder, som holder godt på CO2, unngås.

Vegprosjekter over flere år

Selv med effektiv framdrift kan særlig store vegprosjekter gå over flere år. Samtidig er det en rivende teknologisk utvikling med nye metoder som får ned utslippene av klimagasser. Det betyr at entreprenører ikke har med flere nye løsninger som er gunstige for klimautslippene, da de jobbet fram tilbudet som vant anbudskonkurransen.

– Vi ønsker å gi entreprenørene en økonomisk gulrot som gjør at de tar i bruk nye metoder for å redusere utslippene av klimagasser fra vegprosjektene våre helt fram til veganlegget skal åpnes, sier Davik. Vi ønsker å premiere entreprenørene som tar i bruk ny teknologi og forbedrede materialer som ikke er beskrevet i kontrakten. Det skal lønne seg økonomisk å bidra til lavere klimagassutslipp.

Bli den første til å kommentere på "Vegvesenet med klimabonus ved kontrakter verd over 51 mill"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.