• Leverandører
  •  

Kritiserer mangel på risiko-balanse i bussanbud i Nordland

Anbud365: Krass bransjekritikk mot Vy-konkurranse - miljø og kvalitet uten verdiJofri Lunde er næringspolitisk sjef i NHO Transport, som skriver brev til Vygruppen med kritikk av deres krav som stilles til materiellet og drivstoffet i pågående anskaffelser om buss for tog i perioden fra og med 2021.

Skriv ut artikkelen

– Fylkeskommunen legger urimelig mye risiko på bedriftene. Dette er risiko de ikke kan forutse, påvirke eller håndtere, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport til Anbud365. Hun kommenterer anbudsgrunnlaget som Nordland fylkeskommune har utarbeidet for en konkurranse om busstjenester i Salten. I et brev til fylkeskommunen trekker NHO Transport frem hele åtte eksempler på risiko-ubalanse i rutebil-anbudet.

Nordland fylkeskommune har utlyst konkurranse om busstjenester i Salten i perioden frem til 2030. NHO Transport, som representerer transportbedriftene, er sterkt kritisk til anbudsgrunnlaget:

– Fylkeskommunen legger urimelig mye risiko på bedriftene. Dette er risiko de ikke kan forutse, påvirke eller håndtere. Fylkeskommunen ber i praksis om fastpris på et bevegelig mål og godtgjør heller ikke for kostnadsutviklingen i årene frem til 2030, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.

Ikke innledende dialog med markedet

Fylkeskommunen har ikke hatt innledende dialog med markedet. Anbudsgrunnlaget strider mot nasjonal praksis for balanserte avtaler for kollektivtrafikktjenester. Det er også mye mer ubalansert enn tilsvarende anbud som nylig er gjennomført i Tromsø og i andre større byer.

– Nordland fylkeskommune bør hente inspirasjon fra Troms fylkeskommune og snarest endre de ubalanserte anbudsvilkårene. Slik kan de oppnå best og mest mulig kollektivtilbud for pengene, sier Lunde.

Hun viser til brevet som ble sendt til fylkesråd for samferdsel og samferdselssjefen i Nordland 29. januar. Fylkeskommunen har i skrivende stund ennå ikke besvart brevet fra NHO Transport.

Ytterligere forverring av risiko-balansen

NHO Transport skriver i brevet til Nordland fylkeskommune at de mener risikoen i en avtale bør plasseres hos den part som best kan forutse, påvirke og håndtere risikoen. Det er svært beklagelig å registrere at Nordland fylkeskommune i bussanbudet for Salten forverrer risikobalansen i kontrakten ytterligere i forhold til forutgående konkurranser, heter det.

I brevet peker NHO Transport også på at de fleste fylkeskommunene gjennomfører dialogkonferanser med interessenter i forkant av anbud, og enkelte har også utkast til anbudsgrunnlag på offentlig høring. Dette er en god anledning til å kvalitetssikre grunnlaget for alle parter. Nordland har, så langt NHO Transport vet, ikke invitert til en slik dialog med potensielle tilbydere i forbindelse med anbudet i Salten.

Avviker fra andre anbudsgrunnlag

NHO Transport og Kollektivtrafikkforeningen har siden starten av 2016 hatt et samarbeid i en avtalemalgruppe for økt kunnskap, dialog om aktuelle problemstillinger og mer enhetlig anbudspraksis. NHO Transport har i den forbindelse utarbeidet en 12-punktsliste for balanserte avtaler og endringsbestemmelser. Anbudsgrunnlaget i Salten imøtekommer kun to av punktene i denne listen.

Fylkeskommunens anbudsvilkår avviker også tydelig fra andre konkurransegrunnlag, for eksempel sammenlignet med de siste konkurransene om busstjenester i regi av Troms fylkeskommune.

Be the first to comment

on "Kritiserer mangel på risiko-balanse i bussanbud i Nordland"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*