Raser mot at miljøkrav ved bilkjøp også skal gjelde under terskelverdiene

Anbud365: Raser mot at miljøkrav ved bilkjøp også skal gjelde under terskelverdieneDen svenske regieringens forslag til gjennomføring av EUs direktiv om miljøkrav gjennom anskaffelser av biler og visse kollektivtjenester risikerer å bli dyrt og kontraproduktivt, slår leder av Sveriges Kommuner och Regioner, Anders Knape, fast (foto. Hans Alm).

Skriv ut artikkelen

Den svenske regjeringen må ha tatt for mye tran. Dette munnhellet kan karakterisere reaksjonene fra kommune-Sveriges interesseorganisasjon på forslaget som tar sikte på å innføre EU-direktivet om miljøkrav ved bilanskaffelser inn i svensk rett. Reaksjonen gjelder omdefinering av hva en miljøbil er, men aller mest at regjeringen vil at også anskaffelser under terskelverdiene skal være omfattet av de nye miljøkravene. Så langt har ikke EU selv gått!

Den svenske regjeringen har på høring et forslag til gjennomføringen i svensk rett av EU-direktivet om miljøkrav ved anskaffelse av biler og visse kollektivtjenester. Sveriges Kommuner och Regioner (SKR – KS’ svenske søsterorganisasjon – er positive til krav om redusert klimapåvirkning fra biler, men mener at kravene må være rimelige og lede til klimanytte i sin helhet.

Men kommune-Sveriges organisasjon mener regjeringen tar sikte på å overimplementere direktivet. Det gjelder både at kravene pålegges hver eneste myndighet og at forslaget også omfatter anskaffelse runder EUs terskelverdier. EU-direktivet omfatter bare anskaffelser over disse verdiene.

Under terskelverdiene

Drøyt halvparten av de anskaffelsene som gjennomføres i Sverige har en verdi under disse tersklene. Forslaget fra regjeringen, skriver SKR, innebærer derfor en massiv økning av både kostnads- og arbeidsbyrden for alle innblandede aktører. SKR mener at den administrative byrden som i såfall blir lagt på de kjøpende virksomhetene – framfor alt kommuner og regioner – undervurderes. De vil ha denne frivillige utvidelsen av direktivet fjernet.

Gjennomføringen av direktivet bør løses med mer fleksible krav og med større klimanytte ved å ta hensyn til kjøpende myndigheter andre satsinger på fossilfrie biler med tilhørende infrastruktur. Regjeringens forslag til endret miljøbildefinisjon til bare å gjelde elektriske biler, får en kald skulder fra SKR.

Fossilfrie biler

SKR mener det er problematisk at biodrivstoff, særskilt biogass, ekskluderes fra å inngå i definisjonen for rene, lette biler. For mange virksomheter i Sverige er ikke elbiler ennå et rimelig alternativ, heter det. Kommune-organisasjonen ber derfor om at kravene utformes med utgangspunkt i den enkelte virksomhets andel av fossilfrie biler, slik at det er mulig å få unntak fra forordningens hovedkrav om elbiler. I det minste bør kravene omfatte biogass-biler, i pakt med dagens svenske nasjonale miljøbildefinisjon.

– En miljøbildefinisjon som helt utelukker biodrivstoff, kommer å ramme mange kommuner og regioner som har satset på biogass-biler og allerede har en etablert infrastruktur og et samarbeid om produksjon og leveranse. Å slå ut et system der organisk avfall bearbeides og nyttiggjøres for å erstatte fossilt brensel motvirker hele hensikten med EU-direktivet, sier Anders Knape, som er SKRs leder.

Bli den første til å kommentere på "Raser mot at miljøkrav ved bilkjøp også skal gjelde under terskelverdiene"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.